zaterdag 23 mei 2015

Rechtsvoor hielen lager

De voeten zien er goed uit! Het is nu vrij droog en ze hebben een mooie glans gekregen.

Linksvoor wordt nu ook concaver. Ik laat hem nog even doorgroeien. Ik rond hem nu nog af, over een tijdje kan ik de wanden hopelijk ook laten ingroeien.

Linksvoor wordt concaver

Rechtsachter had ik het gevoel dat de hielen nu wel ietsje lager kunnen. Ik vind ook dat ze wel weer meer onder gaan lopen. Als het goed is komt de hele capsule nu rechterop te staan en is de hoogte van de hakken hopelijk minder nodig.

Hielen verlaagd rechtsvoor

Ik wil ook graag dat de straal meer contact met de bodem heeft. Er is wel contact omdat de bodem zacht is, maar ik denk dat het goed is ze ook iets meer op de straal gaat landen.

De wanden laat ik aan alle kanten (behalve de hakken) meer ingroeien, zodat ze mee kunnen gaan dragen.


















De hoefwand aan de voorkant is duidelijk hoger geworden. Je ziet dat de 'nagelriem' daar meer groei laat zien dan aan de zijkanten. Het groeit ook weer steiler, nog steiler dan het tot nu toe was. Het is een lang proces, waarin elke keer weer verbetering te zien is, vooral daar waar de voet zelf weer goed aangroeit. Al met al zal het wel een jaar duren denk ik voordat ze optimaal zijn. Maar dat geeft niet, ik zie nu tenminste dat het de goede kant op gaat en dat ze niet meer van die rare vervormde voeten heeft.

Lopen gaat goed. Door de warmte is mijn merrie wel iets lomer, maar haar voeten doen het goed.

Linksachter begint de straal weer mooi aan te groeien, al moet het van ver komen. Vooral de punt van de straal zit heel diep in de hoef.

Rechtsachter (waar de straal heel hoog en stevig was) slijt de bovenste laag zelf af. Ik merk dat ze van deze voet het meeste last heeft, qua gevoeligheid. Hoge stralen lijkt mooi, maar het moet ook niet gaan storen.

Ik zie nu de schimmel of het gist dat je ruikt aan de voeten als ze vochtig zijn meer als een hulpmiddel om van de overtollige lagen straal af te komen. Ik denk dat dit toch een natuurlijke manier is van de voeten om zich te ontdoen van materiaal. Het wordt een probleem als de gist door vocht of gebrek aan hygiëne en frisse lucht te veel gaat woekeren en ook gezonde delen weg eet. Het in balans houden is dus de uitdaging.

De zool is heel hard geworden.

Ze loopt nu nog alleen op de zool aan de voorkant.

De zolen zijn nu erg hard en droog. Ik kan me goed voorstellen dat paarden (mede) op hun zolen horen te lopen en dat de zolen deze taak ook goed aankunnen. Mijn merrie loopt vóór vooral op haar zolen, maar kan in principe overal op lopen. Wel denk ik dat het voor haar prettiger is als de hoefwand meer gaan dragen en de straal meer impact van het neerkomen op gaat vangen.