zondag 31 mei 2015

Flare bijwerken

Vandaag waren de hoeven ietsje zachter omdat het wat heeft geregend, waardoor ik de flare aan de voorkant mooi even kon bijwerken. Ik heb ook de hoefwand zo bijgevijld dat hij naast de zool overal even dik is.

Het is maar millimeterwerk, maar toch zie je meteen een groot verschil. De hoeven lijken meer rechtop te staan. Dit is natuurlijk optisch, het hoefbeen staat niet meer rechtop, maar aan de andere kant denk ik dat flare ook de natuurlijke vorm tegenwerkt als je het laat zitten. Prettige bijkomstigheid is dat het ook mooier lijkt.

Ik heb beide voorvoeten even weer met mijn groene klei poeder ingewreven, bij wijze van reiniging. Vooral ook even in de gleuf tussen de hoefballen. Ik weet niet precies hoe diep deze bij haar zou moeten zijn, voor de zekerheid zal ik er af en toe wat poeder in doen.

Mijn merrie was vandaag heel lief en meegaand, ik kon haar hoeven doen zonder dat ze wegliep en zonder eten. Het was ook mooi weer, al waaide het hard, waardoor ze wat schrikkerig was tijdens het wandelen. Het lopen gaat allemaal goed, af en toe struikelt ze wel over haar rechter teen, die toch nog wel ietsje naar voren staat.

Twee derde van de hoefwand is nu aangegroeid en zit strak om het hoefbeen heen. Nu het laatste stukje nog! Met een maand รก zes weken moeten we er toch aardig zijn lijkt me. De laatste loodjes de komende maanden. Daarna zal er denk ik nog wel verbetering te halen zijn, maar dan hebben we in ieder geval een basis om vanuit te gaan. Dan heeft mijn merrie geen 'moeilijke voeten' meer, maar gewone voeten :).