maandag 11 mei 2015

Rechtsvoor in laten groeien aan de voorkant

Bij rechtsvoor heb ik onlangs de flare verwijderd aan de onderkant. Het hoefbeen ligt zo dicht achter de hoefwand, dat ik het gevoel heb dat ik wel kan proberen het binnenste deel van de hoefwand nu door te laten groeien. Natuurlijk blijf ik wel goed afronden en de flare wegvijlen waar nodig.

Ik wil dit doen om twee redenen. Ten eerste omdat ik denk dat mijn merrie veel steun zal hebben aan het feit dat de hoefwand mee gaat dragen aan de voorkant. Ik denk dat ze dan comfortabeler zal gaan lopen op harde ondergrond.

De andere reden is, dat goed zichtbaar is dat de voorwanden van de voorhoeven als het ware wat 'wegzakken' naar beneden. De zijwanden staan mooi rechtop en zijn mooi hoog, aan de voorkant loopt het naar beneden bij de kroonrand (zie de lijnen op onderstaande foto's). Ik neem aan dat dit komt omdat er geen opwaartse druk is aan de voorkant, omdat de hoefwand voor de grond niet raakt. De wand is aan de voorkant hierdoor ook erg laag in vergelijking met hoeven van andere paarden. De voet lijkt er nog platter door dan hij al is.


LV op 15 april 2015


RV op 15 april 2015

Ik hoop dat als er enige steun is aan de voorkant in de vorm van de binnenste hoefwand die op de grond staat, dat de hoefwand meer rechtop gaat staan en hoger wordt.

Je zou kunnen zeggen: de kwartieren zijn te lang en brengen de kroonrand juist omhoog aan de zijkanten. Dat had inderdaad ook gekund, alleen zijn de kwartieren gelijk gevijld met de zool, zie ook het kwartierboogje. Korter dan dit kan ik ze dus niet maken.

Bij linksvoor ben ik nog niet in dat stadium. Deze voet is nog wat langgerekter, qua zool. Het hoefbeen zit nog niet mooi tegen de hoefwand aan bij de voorkant. Ik vijl daarom nog steeds alles vóór de zool weg.