donderdag 14 mei 2015

Verzakking van interne voet herstelt zich

Ik heb lang moeten nadenken en kijken naar wat ik aan de achterkant van beide voorhoeven zag gebeuren.

Mijn conclusie is als volgt (ik ruil hem zonder probleem in voor een betere...):

Doordat de zooltjes van de ijzers de druk van buiten tegenhielden was er geen druk van onderen op de straal.

De binnenste delen van de voet zijn gaan verzakken tot de binnenste straal op de plek zat van de buitenste straal en de werkelijke straal onder de voet hing (eerste foto).

Het witte is geen buitenste straal (die is namelijk geel/bruin afhankelijk van de weersomstandigheden). Het witte is weefsel wat om de hoefballen zit, hetzelfde weefsel als wat tussen de haarlijn en de hoefwand zit aan de voorkant.

De werkelijke straal hangt op de eerste foto ónder dit weefsel, terwijl het midden van de straal tússen de hoefballen hoort te zitten.

Op de laatste foto is de straal echt helemaal 'aangedrukt'. Ook zie je dat de haarlijn achter mooi recht is. De 'opening' tussen de hoefballen is opgevuld met de nieuwe buitenste straal en de onderkant van de hoefballen is rechter geworden. De straal hang niet meer onder de voet als het ware.








Hiernaast zie je een foto van 27 april 2015, van de onderkant van linksvoor. De laagjes van de straal zijn hard en eeltig en zitten goed in de 'gleuf' tussen de hoefballen.

Op de plaatjes hieronder kun je je er misschien beter een voorstelling van maken, hoe de straal eruit hoort te zien aan de binnenkant.

Op het meest linkse plaatje zie je dat het witte van de 'periople skin' (de nagelriem, zeg maar, tussen haarlijn en hoefwand) hetzelfde materiaal is als de binnenste straal (live frog plane). Met andere woorden, wat je op mijn eerste foto volgens mij ziet is de achterkant van de levende straal, de binnenste straal, die naar beneden is gezakt door gebrek aan druk van onderaf.


Boven: Op het linkse plaatje is de straal in beige
afgebeeld, daarboven het straalkussen in roze.
Op het rechter plaatje is de straal bruin en het
straalkussen wit.
(Bron: http://paardenhoeven.info/het-straalkussen)

Geheel links: de binnenste straal (live frog)  in wit en de
buitenste straal (het eeltige, harde deel)
in bruin. Afbeelding Cheryl Henderson. 


















Ik heb dit verder nergens zo met foto's beschreven zien staan, ik zou het heel graag eens willen vergelijken met andere hoeven in een zelfde proces.

Trouwens, je kunt op de foto's van het vorige bericht, vooral van rechtsvoor, goed zien dat niet alleen de straal verzakt is geweest, maar dat ook het kraakbeen als het ware de hoef in is gezakt. Op de nu-foto's zie je dat het kraakbeen van de achterkant van de voet weer boven de hoefwand uitsteekt, waar voorheen een soort 'lege plek' zat.

Het straalkussen voelt nu heel erg stevig aan als ik erin prik met een duim. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dit prettiger moet lopen.

Ik zie nog elke week grote veranderingen in mijn merrie haar voeten. Ze werken 24/7 om zich te herstellen. Respect voor de natuur!!