zaterdag 7 maart 2015

Beter

Mijn merrie liep gelukkig alweer beter vandaag. Nog altijd gevoelig op het grind-beton, maar op zacht en stevig gewoon weer zichzelf. Wilde ook wel weer een drafje doen. Ik was opgelucht, ik maakte me een beetje zorgen om haar. Het laatste wat je wilt is dat je paard méér last gaat krijgen van haar voeten, zelfs al hoort dat soms bij het proces.

Rechtsvoor vandaag
Ik heb wat foto's gemaakt van de buitenkant van de hoeven. Het zijn kleine verschillen elke keer, raar er zijn wel verschillen. Je kan nu zien dat de hoef meer diepte heeft, hij is ronder geworden, aan de zijkant en aan de voorkant.

De haarlijn boven de hoefballen is nu vrijwel recht. Doordat ze rechter zijn, zijn de hakken ook dichter bij elkaar gekomen. Die zouden zich moeten openen, naarmate de teen korter wordt (minder plat) en de straal breder wordt, zodat deze de hielen naar buiten drukt. Voorlopig ben ik blij als de straal blijft groeien en niet gaat ontsteken.

Rechtsvoor vandaag
Je merkt allerlei kleine veranderingen, waardoor je ziet dat de hoef erg flexibel is, misschien ook omdat ze nat zijn. Ze vormen zich dan wel makkelijker opnieuw.

Hiernaast zie je dat er zowaar een gevulde achterkant te zien is bij rechtsvoor. De hoefballen zijn ook veel robuuster.

Vandaag was het eindelijk droger en zachter. Een periode met zacht en droog weer wordt voorspeld, dus hopelijk kan de straal nu wat opdrogen.