vrijdag 6 maart 2015

Gevoelig..

Eergisteren hebben we een flink stuk door de bebouwde kom over de straat gelopen, plus het fietspad heen en terug. Dat ging allemaal heel goed. De volgende dag was mijn merrie helaas erg gevoelig, achteraf dacht ik, misschien hebben we toch teveel over hard gelopen. Ze was zelfs op schelpenpad en zachte ondergrond niet optimaal...

Vandaag heb ik de kwartieren vóór gelijk gemaakt met de zool. De hoefwand was daar nog altijd iets langer, voornamelijk om het hoefbeen erachter te beschermen. Het is allemaal passen en meten, in feite is de hoefwand iets te kort aan de voorkant, niet in lengte, maar in hoogte. Omdat de wand plat ligt en niet steiler is, is de hoef eigenlijk ook te laag en wordt het hoefbeen nog maar net omringd, zeg maar, door de hoefwand. Het houdt zeker niet over. Ik heb van de lengte bij de teen nog steeds niks afgehaald tot nu toe, ik heb alleen afgerond in een mustang rol, maar toch loopt ze zeker voor een groot deel op de zool bij de tenen. Op zich geen ramp denk ik, maar op zowel zool als een stukje wand zou comfortabeler zijn denk ik.

Ik had nog een beetje gehoopt dat ze van het bijwerken van de kwartieren beter zou lopen, maar helaas... We hebben wat over het terrein geslenterd en ik heb haar laten grazen, wat op zich ook wel een keer relaxed was. Ik hoop dat ze met een paar dagen weer beter loopt, en dan maar niet weer té lange stukken over hard...

Korter dan dit worden (en kunnen) de hoeven niet, ik hoop daarom dat dit ook het gevoeligste moment is.

Haar stralen... Ze doen het niet zo goed in die natte omgeving. Ik laat haar voeten elke dag drogen wanneer ik kan, maar ik kan het klimaat niet droger maken. Ik verwacht dat ze beter zullen zijn met droger weer.

Er wordt geadviseerd om losse stukken straal weg te snijden. Nu is het helaas zo dat er bij haar een hele laag straal bij de straalbasis los zit. Ik heb gisteren een klein stukje van linksachter weggeknipt, maar ze liep er meteen gevoelig op daarna. Ik denk niet dat dit een oplossing is. Ja, er is meer kans op infecties aan de straal met die losse flappen, maar ik hoop dat wat ik doe om het schoon te houden genoeg is om infecties verder te voorkomen. Ik behandel ze nog elke dag. Ik heb niet het idee dat het al veel beter is, maar het is er ook niet slechter op geworden. Straal weghalen betekent dat ze nog gevoeliger loopt. Er zit nu tenminste een laag onder.

De voorvoeten zijn nu vrijwel altijd warm, dus goed doorbloed. Ik denk dat het nu voor het grootste deel een kwestie is van goed bijhouden en geduld hebben tot de voeten zichzelf verbeteren door materiaal aan te groeien. En met haar blijven bewegen. Heel moeilijk om verder weinig te kunnen doen.

Ik wil elke dag wel naar de winkel rennen voor een paar hoefschoenen, maar ik heb steeds het gevoel: geef haar nog even de tijd om zelf te herstellen. Ik ga nog even op mijn handen zitten...