donderdag 12 maart 2015

Tenen voor nog wat korter

Vandaag heb ik de tenen van de voorhoeven weer iets verkort (teruggebracht). Er was toch nog wel veel materiaal aan de voorkant en ik wil het risico voorkomen dat ze toch weer meer flare ontwikkelt bij de tenen.

De stralen behandel ik nog elke dag. De basis van de straal en de gleufjes daarin elke dag, en de laterale straalgroeven om de dag. Nu het droger is zien de stralen er beter uit. Het materiaal is nog wat zacht en slijt daarom ook snel weer af. Ik verwacht wel dat het beter wordt. Het ziet er zeker niet slecht uit, het is verder schoon en volgens mij niet geïnfecteerd. Linksvoor is de straal bijna helemaal aangegroeid bij de basis. Rechtsachter in ook vrij goed. Bij rechtsvoor en linksachter missen er nog stukken straal, maar ik zie nu wel meer groei daaronder. Ik verwacht wel dat de stralen steeds hoger gaan worden.

Ze loopt goed op het zachte en ik ben nog altijd een voorstander van het opvullen van de straalgroeven door zand en aarde. Voor mij weegt dat op tegen hoefschoenen, waarmee ik dan wel op harde ondergrond zou kunnen lopen, maar waarbij er minder contact is tussen aarde en de voeten, inclusief de steun die de voeten daarbij hebben aan de aarde in de voet. Ze loopt daar heel comfortabel op. Er is duidelijk verschil tussen voor en na het hoeven uitkrabben, ze heeft dat ook liever niet.

De achterhoeven heb ik ook weer wat meer afgerond, plus de hoefwanden aan de binnenkant iets verkort. Het is duidelijk dat ze achter de hoeven meer afslijt aan de buitenkant dan aan de binnenkant. Naarmate dit gebeurt gaat ze weer meer met de tenen naar buiten lopen. Ze loopt nu heel mooi recht met haar voeten, ik denk mede omdat ze niet langer zo extreem ondertreedt. Ze staat nu aardig recht (vierkant) als ze stilstaat. Voor mij allemaal indicaties dat we dingen goed doen.

De hielen laat ik (onder andere na advies in te winnen) iets langer. De reden daarvoor is dat ze steeds snel weer aangroeien en omdat ze op de zachte grond altijd wat wegzakt, waardoor er veel spanning komt op de achterkant van de voorbenen. Een ander aspect is dat de stralen nog niet helemaal hersteld zijn en de hielen de stralen iets beter kunnen beschermen als ze iets langer zijn. Ik kan ze later altijd nog verlagen.