dinsdag 28 april 2015

Verschillen tussen droge en natte hoeven

Het verbaast mij dat de verschillen zo groot zijn tussen de hoeven in de natte periode en de periode nu, die vrij droog is.

De hoefwand en de zool van mijn merrie zijn erg hard, de straal is taai en eeltig. De kleur van de straal en hoefballen is veel donkerder.

Wat me ook is opgevallen is dat mijn merrie haar hoeven nogal zwellen als ze nat zijn en erg krimpen als ze droog zijn. Blijkbaar nemen ze veel water op. Ze heeft echt piepkleine voetjes nu ze droog zijn en de meeste flare weggevijld is.

Soms heb ik ook het gevoel dat wanneer ik de flare van de onderste helft van de hoefwand heb bijgewerkt terwijl de hoeven nat zijn en ze daarna opdrogen, dat de hoefwand dan veel sterker om het hoefbeen heen 'plakt'. Alsof de wand veel zachter is als hij nat is en dan beter de vorm kan aannemen van het hoefbeen, mits de druk van de flare is weggenomen.

De ene hoefwand is de andere niet, zelfs bij mijn merrie zie ik verschillen per voet. Ik zie wel dat haar hoefwand heel vormbaar is als deze vochtig is. Mogelijk heeft ze daardoor wel meer aanleg dan andere paarden om flare te ontwikkelen. Tijdens natte periodes zakt de hoef als het ware wat in. Ik zie bij weidegenotes met lange tenen niet zulke platte voeten als die van mijn merrie. Bij één staat de hoef zelfs erg rechtop, terwijl de hoefwand erg lang is. Maar wie weet heeft mijn merrie toch wel een hoefbevangen periode gehad en is dat de oorzaak van de scheiding van hoefbeen en hoefwand geweest.

Ik hoop dat door korthouden haar hoeven voldoende rechtop komen te staan. En hopelijk blijven ze ook recht in het volgende natte seizoen. Ik denk dat iets als dry feet voor mijn merrie misschien een goed middel is om de ergste gevolgen van de nattigheid te doorstaan.