zaterdag 18 april 2015

Nagels inslaan kán geen pijn doen (?)

Toen mijn merrie nog beslagen was aan de voorhoeven, reageerde ze vaak met wat ik als pijnreactie van haar ken, op het inslaan van de nagels. Volgens de hoefsmid kon dat geen pijn doen.

Gisteren kwam ik deze inzichtgevende foto's tegen op Paardenhoeven.info:
Bron: Artikel - 10 nadelen van hoefijzers van Paardenhoeven.info

Ze laten zien wat ik ook al had gezien bij mijn merrie aan de onderkant van haar hoeven, dat de hoefnagels wel degelijk in het corium (het doorbloedde gedeelte om het hoefbeen heen) worden geslagen. De nagels zitten akelig dicht tegen het hoefbeen aan.

Ik vind het vervelend dat de pijn van het inslaan op zo'n moment niet erkend wordt, maar ik vind het nog veel erger dat op zo'n moment het paard, dat een eerlijke communicatie en feitelijke juiste informatie afgeeft: "Wat je nu doet, doet mij pijn" in feite als leugenaar wordt beschouwd, alsof het paard pijn zou voorwenden... In het ergste geval wordt zo'n paard nog bestraft ook voor z'n reactie.

Schade aan de hoefwand (en het corium?) door hoefnagels in LV