woensdag 8 april 2015

Stralen van collega's / weidegenoten

Vandaag kon ik min of meer toevallig de voeten van twee andere paarden op stal bekijken  (beiden 24 uur per dag buiten, ook in de winter) en tot mijn opluchting waren bij beide paarden (een Haflinger en een merrie die erg op mijn merrie lijkt) de stralen ook aan het vervellen. De nieuwe stralen van de andere merrie waren onder de oude laag nog veel kwetsbaarder, zelfs roze. Bij haar liet eigenlijk de hele straal, in zijn geheel, aan één kant los. De rest zat nog wat vaster. Achter waren de stralen meer intact bij haar dan voor. Van de Haflinger heb ik maar één voet kunnen zien, waarbij ik zag dat de straal aan de zijkant losse flappen had, net als bij mijn merrie.

Ik krijg nu wat meer vertrouwen dat de voeten van mijn merrie gewoon bezig zijn hun werk te doen en dat er verder niet echt een probleem hoeft te zijn met haar stralen. Ik heb zelf wel een goed gevoel bij mijn zink zalfje (zinkoxide gemengd met een beetje water) op de ergste plekken en mijn poedermengsel (groene klei, oregano-poeder en canesten foot poeder) op de hele straal en straalgroeven. Dit maakt schoon en droogt de voeten wat en voorkomt infecties. Het blijft ook goed zitten, de volgende dag bij het hoeven krabben zie je tegen de straal aan nog een wit/groen laagje.

Rechtsvoor 6 april 2015
Linksvoor 6 april 2015


















Wat nu wel goed zichtbaar wordt is dat de breedte van de onderste laag van de straal veel breder is dan dat de straal eerst was. De hielen zijn meer 'open gegaan', waardoor de straal breder is. En straks, als de straal breder groeit zal deze op zijn beurt de breedte van de hielen ondersteunen en de achter-onderkant van de hoeven helpen beschermen, waardoor de hielen mogelijk niet meer zo hoog hoeven te zijn.

Al met al begin ik er wel lol in te krijgen :). We hebben nog een weg te gaan, maar het gaat de goede kant op en omdat ze nu al redelijk goed loopt, ook op hard, verwacht ik geen hele rare dingen meer, qua gevoeligheid, tenminste niet in verband met het bekappen. Het wegsnijden van (te hoge) stralen heeft eerder geleid tot minder gevoeligheid op hard dan meer gevoeligheid. Dit had ik niet verwacht, maar ik zie het aan hoe ze op hard loopt.

Haar houding is erg goed nu, ze loopt ruim, gebruikt haar hals goed en loopt niet meer zo met haar achterbenen onder haar buik. Haar rug en de spieren in haar achterbenen zien er meer ontspannen uit. Ik heb het gevoel dat haar hele lichaam meer in balans aan het komen is, hoewel ik ook denk dat dit tijd nodig heeft. Net als de voet nog minstens een paar maanden nodig heeft, zal haar lichaam zich ook langzaam aanpassen.

Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik haar met rijden teveel belastte, hoewel ik niet wist waarom. Dit gevoel begint nu weg te gaan. Ik verwacht dat ze over een tijdje sterk genoeg is om zonder ongemak of pijn iemand te dragen. Op dit moment durf ik het nog niet aan. Nog even geduld dus :). Het maakt niet uit voor mij, ik vind wandelen met haar minstens even leuk!