maandag 6 april 2015

Stralen bijwerken

Zowaar vond ik mijn merrie beter lopen op harde ondergrond vandaag! Ik vraag me af of een te lange (hoge) straal (dat wil zeggen die langer of even lang is als de hoefwand) niet mede oorzaak is geweest van haar gevoeligheid. Ze heeft smalle, maar erg hoge stralen en diepe straalgroeven.

Ik heb gezocht op internet naar gevallen waarbij een paard te lange stralen heeft. Die zijn erg lastig te vinden.

Pete Ramey noemt wel een geval en beschrijft ook gevoeligheid bij te lange stralen (dit artikel is trouwens erg de moeite waard):

Sometimes, however, a frog that is longer than the heels can cause pain if the internal structures aren’t ready for it. Often a horseshoe or a long heel on a barefoot horse lifts the frog from its natural impact position. The frog’s corium, “knowing” how important frog pressure is, responds by moving towards the ground or prolapsing. Suddenly trimming heels to a more natural height or pulling the shoes can cause soreness because a tremendous new excessive pressure is being applied to the weak internal structures. Trimming the frogs can relieve this pressure and increase comfort while the corium migrates back up into its natural position. This is very often the right thing to do on a “set-up” trim; BUT…….

The thinning of the frog’s protective barrier between the sensitive corium and the terrain can cause sensitivity. Every time we trim (thin) the frog we risk sensitivity. Most of us are too quick to routinely trim the entire frog. It looks prettier and more professional if the entire frog is clean, white and perfectly shaped after a trim. But “pretty is, as pretty does”. Imagine the calluses being routinely trimmed from your own heels every four weeks. Can you see that it could rob your performance? Certainly, and the horse is no different.


De eerste alinea zou goed van toepassing kunnen zijn op mijn merrie. Dat de straal weer naar binnen gedrukt is door de druk van de grond is duidelijk te zien op de foto's.

Blijkbaar is de straal dan ook erg hard gegroeid, omdat hij zo hoog is, ondanks het terug in de hoef zakken. Ik denk dat de straal, met name in het midden en bij de punt iets dieper onder de hoefwand moet liggen. Ik zal er rekening mee houden dat ik mogelijk de stralen toch wat bij moet knippen/snijden. Een deel heb ik nu gedaan en dat ziet er nu goed uit. Ze loopt ook duidelijk makkelijker. Wel weer wat onwennig, maar dat is steeds zo bij veranderingen. Ze verwacht gevoeligheid, maar het blijkt niet gevoelig te zijn. Het is net of ze daar verbaasd over is. 

Foto's van de voorhoeven vandaag:

Linksvoor
Rechtsvoor





















Linksvoor is duidelijk nog langwerpiger dan de rechter. De hielen zijn verder van elkaar af dan voorheen, bij rechts nog iets meer dan links. De eerste laag van de stralen is ook wijder. De hoefballen van links zijn wel beter ontwikkeld. 

De straal van rechts lijkt me qua hoogte zo goed. Die van links is in het midden nog wat aan de hoge kant:

Linksvoor
Rechtsvoor
Zelf heb ik het gevoel dat als de straal op een bepaalde plek te hoog is, dat hij dan geen nieuwe lagen meer aanmaakt bij de basis. Blijkbaar lukt het de straal wel zelf om lagen los te laten bij de onderkant, maar niet bij de rest. Ik hoop dat er nu meer lagen aangroeien bij de basis, die gelijk op naar boven groeien. Misschien is de straal achter wel aan de lage kant omdat hij aan de voorkant te hoog is en daardoor niet meer doorgroeit.