zondag 21 december 2014

Achterhoeven

Ik had nog niet zo goed gekeken naar de achterhoeven, omdat de voorvoeten de meeste aandacht vroegen. Hier twee foto's van een paar dagen geleden, ná bekapping op 12 december.

Voor zover ik kan inschatten zijn deze hoeven er beter aan toe dan de voerhoeven. Wel is de straal en zool om de straal heen wat weggesneden zo te zien.

De tenen zijn denk ik wat lang, er zou van voren iets af mogen en misschien ook meer afgerond.

Ik heb bij wijze van oefenen de achterhoeven een beetje met een (veel te fijne :)) vijl aangeraakt. Dat ging op zich prima.

Met bekappen is me al vaker opgevallen dat ze haar evenwicht bij het optillen van de achterbenen slecht kan houden. Ze gaat hinkelen en valt bijna om.

Het moeilijkste is het voor haar als ze de voet die het beste is moet optillen. Ik vroeg me af of dit komt omdat de andere voeten haar pijn doen en ze het meeste op deze voet vertrouwt die nu opgetild wordt (rechtsachter is dat).

Ik probeer haar nu te laten ontspannen tijdens het optillen van de voeten. Ik til ze niet te hoog en laat haar rustig haar voet geven. Ik beloon haar uitbundig als dat doet en nadat ik haar heb losgelaten.

Als ze gaat hinkelen laat ik de hoef rustig los en laat ik haar even bijkomen. Kort en goed lijkt me beter dan lang en pijnlijk.

Ze is zeker niet onwillig om de voeten te geven en wil volgens mij graag voldoen aan wat wordt gevraagd. Het lijkt me eerlijk tegenover haar om haar dan niet te overvragen.

De voorvoeten geven en haar voorbenen ontspannen terwijl ik ze naar voren en achteren beweeg gaat prima. Naar voren bewegen lukte hier ook alleen rechts eerst. Na wat oefening lukte linksvoor ook goed.

Ik merk dat positief blijven en ontspannen bij haar heel goed werkt. Er niet teveel gewicht aan hangen, op tijd ophouden en vooral niet boos worden.