dinsdag 23 december 2014

Straal en zool

Hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat de meeste ongemakken van mijn merrie te maken hebben met het wegsnijden van de straal en de zool erom heen.

Ze heeft óók lange tenen en ondergeschoven hielen en waarschijnlijk wat samengeknepen hielen, maar het gevoelige lopen komt volgens mij door het ontbreken van een goede straal om op te landen, lopen en staan.

Dat is mooi, want het enige wat ik hoef te doen om dit op te lossen is van de straal en binnenste zool afblijven :-). Dat kan ik wel ;-).

Wie weet lost dit, samen met natuurlijk slijten alleen al veel problemen op.

Ik heb het gevoel dat ik de hielen ook beter kan laten staan tot ze wat meer straal heeft ontwikkeld. Daarna kan ik langzamerhand wat van de steunsels afvijlen.

Ik heb een paar dagen geleden een handrasp besteld die speciaal bedoeld is om de hoefwand mee af te ronden. Daarnaast zoek ik nog een handzame gewone vijl of rasp om het plattere raspwerk wat prettiger te maken.