dinsdag 23 december 2014

De ideale hoef...

Ik vroeg me af hoe een hoef er precies uit hoort te zien, waar werken we precies naar toe en waar moet ik op letten.

Het blijkt dat hoeven per paard (soms zelfs per hoef van één paard) verschillen. Toch zijn er ook overeenkomsten binnen de genen en binnen een ras.

Verder hebben omgevingsfactoren als klimaat en ondergrond veel invloed en het werk dat het paard al of niet op harde of zachte bodem doet.

Ook voeding beïnvloedt de kwaliteit en vorm van de hoeven.

De vorm van de hoeven van 'wilde' paarden vind ik erg mooi, maar zij leven vaak op harde ondergrond in een droog klimaat. Ik hoef er denk ik niet vanuit te gaan dat de hoeven van mijn merrie er ooit zo uit gaan zien.

Ik vond de volgende foto's van paarden die op nattere en zachte ondergronden staan.



Links is de hoef van een Arabier die in de wei staat. Hij/zij wordt natuurlijk bekapt.

Rechts is de hoef van een 'wilde' Dartmoor pony. Deze staat veel op natte gronden, maar komt ook hardere gronden tegen. Deze pony wordt niet bekapt.

Ik zou me kunnen voorstellen dat een hoef op onze Nederlandse grond andere behoeften heeft en daarom anders groeit dan in een Amerikaanse woestijn. Bijvoorbeeld grip hebben op natte ondergrond en niet teveel wegzakken in modder, zand of sneeuw. Dan helpt een voet die wat minder is afgerond met een mooie stroeve straal en misschien een beetje uitstekende hoefwanden, zodat je goed kan remmen en je meer óp de bodem staat, dan erin. 

Mijn merrie is een kruising Arabier x Welsh. Grappig genoeg herken ik in beide bovenstaande foto's haar hoeven. 

De foto's van de hoeven van Arabieren die ik heb gevonden hadden duidelijke overeenkomsten. Ze hebben vaak kleine voeten en ik zie ook vaak een plattere zool en een flinke straal. Misschien heeft dit te maken met de vele generaties die ze hebben doorgebracht in los zand van de woestijn? Als ik naar de voeten van mijn merrie kijk, moet ik vaak denken aan de voeten van een kameel, die perfect zijn voor lopen op los zand. 

Hieronder foto's van vier verschillende natuurlijk bekapte Arabierenhoeven:






 Hieronder foto's van hoeven van 'wilde' paarden (ondergrond hard, klimaat droog) ter vergelijking:




Bron wilde hoeven: http://www.hoofrehab.com


Elke hoef is functioneel in zijn eigen omgeving, denk ik. Al met al lijken mij de foto's van de hoeven van Arabieren voor mij en mijn merrie een mooi voorbeeld om naar toe te werken, rekening houdend met een natte omgeving en een zachte grond. Iets tussen de hoeven van de Dartmoor pony en een Arabier in :).