donderdag 25 december 2014

Linksachter

Toeval of niet, ze kwam naar het hek toe gegaloppeerd (!) toen ik vanmiddag kwam. Gisteren kwam ze in draf. Ze komt meestal naar me toe, zelfs al staat ze een eind weg te grazen, maar dan stapt ze altijd. Of het iets betekent? Wie weet!

Ze liet me makkelijk bij haar linkerachtervoet vandaag, dus besloot ik die te bestuderen en zo nodig hier en daar wat bij te werken.

Ik heb eerst foto's gemaakt en vervolgens werd mijn aandacht door sommige afwijkingen getrokken. Met kleine beetjes tegelijk heb ik die met de eeltraspjes bijgewerkt.

Ik vond overigens deze hoef er best goed uit zien. Ik vind het sowieso meer en meer fascinerend, de hoeven en hoe ze werken. Een knap stukje engineering!

Zoals op de bovenste afbeelding en tweede is te zien (klik om te vergroten) heeft ze bij deze voet (LA) flare aan de buitenkant, waar ook een barst zit. Op dit stukje zit ook een kneuzing (roze stukje in de zijkant van de hoef).

Op de foto hiernaast is te zien dat er een kleine ruimte is aan die kant (onderaan op de foto) tussen de zool en de wand. Hier heb ik een stukje plat afgevijld van de hoefwand, parallel met de zool. Ook heb ik het ietsje bijgevijld aan de buitenkant van de zool. Ik heb het niet afgerond. Ook heb ik aan die kant iets van zool gehaald. We hebben het over tienden van millimeters, maar toch zie ik wel verschil.

Ik heb de binnenkanten van de steunsels iets bijgevijld. De linker hielpunt stak iets uit, die heb ik platter afgevijld. Verder heb ik de hoefwand bij de teen van onderen af naar voren toe iets rond gevijld.

Later zag ik dat er van de binnenwand (zonder flare) ook wel iets af mag, dit zal ik de volgende keer doen.

Ik vind het erg prettig om foto's te maken, omdat je in de snelheid nog niet zo snel een overzicht hebt van hoe de hoef is, wat er niet goed is en wat je moet doen. Ik til ze dan ook steeds weer even op, kijk, denk na, kijk nog een keer, bedenk met welk gereedschap dat het handigste zou gaan en kijk nog een keer. Dan pas haar ik met kleine beetjes wat weg.

Op de foto zie ik dat bijvoorbeeld de hoef best scheef staat. Kijk maar naar de hielen en de hoefballen op de twee onderste foto's. De ene hoefbal staat heel anders dan de andere, veel schuiner. Blijkbaar de invloed van de hoefwand die bij de ene hiel veel langer is dan bij de ander. De hogere wand duwt het kraakbeen omhoog op de plek (linkerkant op de foto), zo lijkt het mij althans.

Ook zie je op de foto's van de onderkant van de hoef dat als je de zool volgt , dat de hoefwand bij de kwartieren meer uitsteekt. Bij de teen is de hoefwand even hoog als de zool en loopt ze ook al op een stukje zool.

De straal ziet er qua substantie heel goed en stevig uit. Alleen bij de hielen en hoefballen is hij er gewoon niet. Ik begrijp niet precies waarom, of hij daar is weggesneden of weggesleten, of dat ze toch iets van rotstraal heeft. Ik zie geen gekke of diepe gaten of gleuven of flapjes. Vooralsnog ga ik er maar van uit dat de straal op die plek wel weer gaat aangroeien.

Tenslotte zie je op de tweede grote foto, dat het breedste deel van de hoef niet in het midden halverwege voor en achter zit, maar verder naar achter. Ik las vanochtend toevallig dat het gelijk maken van de kwartieren met de zool, van nature vaak kwartierboogjes' oplevert, een ruimte tussen een platte ondergrond en de hoef, waar een kartonnetje tussen moet kunnen.

Kwartierboogjes kunnen ook het effect hebben dat de hoef ronder wordt, ofwel dat de zijkanten wat naar buiten uitdijen. Als het goed is krijg je dan meer een ovaal (achterhoeven) of cirkel (voorhoeven) in plaats van een ei-vorm, zoals in dit geval.