maandag 29 december 2014

Linksachter en begin rechtsachter

Linksachter vandaag 1
Tot mijn verbazing was de hoefwand bij de kwartieren bij de hoef linksachter weer net zo veel langer dan de zool als vóór ik ze gelijk had gemaakt met de zool. Kennelijk is de hoef zo flexibel dat deze na een paar dagen al een andere vorm kan aannemen. Ik had ook de indruk dat de hoef iets ronder was, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.

Ik heb de hoefwanden weer gelijk gevijld met de zool (met een kleine eeltrasp) en zal kijken het het verder gaat.

Linksachter vandaag 2
Ik heb foto's gemaakt van rechtsachter om thuis te bestuderen.

Daarna heb ik met de Radius Rasp een stuk van de voorkant afgehaald, aan de buitenkant was de teen langer dan aan de binnenkant. Ik heb ook de teen van onderen af wat verder afgerond. Het werken met de rasp ging veel lichter dan ik me had voorgesteld. De hoef was ook vochtig, misschien was dit mede de reden, maar de stukjes vlogen eraf en ik moest voorzichtig zijn er niet teveel tegelijk af te halen. Het lijkt me een erg fijne rasp voor grote stukken en voor hoeven die al mooi in balans zijn. Hij bevalt goed.

Het geven van de rechter achtervoet ging eigenlijk heel goed. Wel steeds korte periodes, net genoeg voor een paar raspbewegingen, waarna ze weer doorstapt en dan tilt ze de voet automatisch weer zelf op. Als ze haar evenwicht verliest trekt ze de voet uit mijn handen en als ik niet loslaat, dan schudt ze hem, ten teken dat ik los moet laten. Nadat ze bijna mijn knieschijf eraf had geschud besloot ik haar haar voet maar terug te geven als ze hem nodig heeft, ik wacht liever tot ze haar evenwicht weer heeft gevonden :). Gezien het feit dat ze de voet daarna zelf weer geeft, ga ik ervan uit dat ze gewoon haar best doet om met me mee te werken en niet om er een potje van te maken.

 
Rechtsachter vandaag 1
Linksachter vorige week 



Ze is achter koehakkig. Dit betekent dat de hakken naar elkaar wijzen en haar tenen wat naar buiten. Dit verklaart denk ik de scheefheid in haar achtervoeten. De binnenzijde is hoog en lang, de buitenzijde is breed en uitgewaaierd. De basis van de straal is naar binnen verschoven.

Ze staat ook erg ondergetreden. Koehakkigheid wordt in het algemeen gezien als de stand van een paard en niet als een symptoom van iets anders. Toch denk ik dat ze mogelijk óók zo gaat staan om haar voorvoeten te ontlasten. Ik ben dus benieuwd of ze minder koehakkig gaat staan als de hoeven en haar lichaam meer in balans komen.

Rechtsachter vandaag 2
Je ziet op deze foto rechts en op de foto 'Rechtsachter vandaag 1' hierboven, dat de hoef erg scheef is. Dit been staat ook meer met de teen naar buiten dan het andere achterbeen en staat ook meer ondergetreden.

De straal is naar de binnenkant (onderkant foto) 'weggezakt' als het ware.

De straal ziet er best goed uit vind ik. De witte lijn is langs de hele hoefwand verbreed. Er zitten wat diepere gaatjes in de middelste straalgroeve. De hoef is redelijk concaaf.

Ik denk dat ook hier de hoefwand in de kwartieren weer een groot deel van het probleem vormen. De hoogste hak wil ik niet te rigoureus korter maken, maar ik wil er wel wat afhalen. En het daarna maar weer even de tijd geven om zelf op de goede plek te gaan zitten.

Meer foto's van rechsachter zijn staan hier