zondag 21 december 2014

Video hoeven (bij-)vijlen voor beginners

Deze duidelijke 3-delige video van Dawn Willoughby kwam ik tegen op Youtube. Hij is bedoeld voor beginners die de hoeven van hun paard tussentijds zelf willen bijhouden:
  1. Intro to hoof trimming for the horse owner, Part 1 of 3
  2. Intro to hoof trimming for the horse owner, Part 2 of 3 
  3. Intro to hoof trimming for the horse owner, Part 3 of 3
Lees voor je begint dit artikel over de 'mustang rol'. Omdat je met afronden de druk die inwerkt op de hoef verandert, is het goed om te weten waar je precies wilt afronden, en waar vooral niet. 

Pete Ramey brengt bijvoorbeeld in het algemeen geen afronding aan op de achterste helft van de hoef.


In ons geval:
Omdat mijn merrie haar hoeven aan de zijkant erg rechtop staan en ze mogelijk wat last heeft van verzakking, zou ik geen afronding maken achter de kwartieren, omdat ik de druk naar buiten toe dan wegneem, terwijl ik wil dat ze in ieder geval niet smaller worden. De teen mag daarentegen heel kort, die zou ik fors afronden. Aan de hielen wil ik nu sowieso niet komen.