donderdag 18 december 2014

Nadenken

De laatste dagen heb ik veel gelezen en video's en praktijkbeschrijvingen bekeken. Ik vind het onprettig om een onderscheid te maken in goed en slecht, qua beslaan en bekappen. Ik kan mij zo voorstellen dat elk paard en elke hoef op zich staat en er geen standaard goede of slechte oplossing voor een hoef is.

Het belangrijkste nadeel wat ik kan vinden als het gaat om de zogenaamde natuurlijke bekappers (en ook die komen in vele verschillende soorten) is dat sommigen erg rigoreus kunnen te werk gaan met een bekapping, waardoor er de nodige problemen ontstaan, zoals gevoeligheid en een te dunne zool, of een te abrupte stand verandering, waardoor het paard niet prettig loopt na de bekapping.

Het belangrijkste nadeel aan de andere kant, bij zogenaamde traditionele bekappers (ook dit is een zeer gevarieerd en rekbaar begrip) dat ik kan vinden is dat sommigen de hoef te lang kunnen laten, dus er te weinig afhalen en dat er de neiging is om problemen met hoeven vooral op te lossen met een beslag.

Gelukkig ben ik ook websites tegengekomen van bekappers die oude en nieuwe inzichten combineren en die zowel op een door de natuur geïnspireerde manier bekappen, als ook de mogelijkheden van allerlei verschillende soorten beslag of andere hulpmiddelen meewegen in hun werk. Zij geven aan naar de voet te kijken en samen met eigenaar en paard een goede oplossing te zoeken, binnen een scala aan mogelijkheden.

Voor mij is het niet makkelijk om vast te stellen wat goed of niet goed is in het geval van mijn merrie. Verschillende ervaren mensen op dit gebied, zowel traditioneler als natuurlijker, als daar tussenin, geven verschillende adviezen.

Ik ben geneigd om van haar hoef uit te gaan en zie dan op de gedetailleerde foto's dingen waarvan ik zelf in ieder geval meteen al het gevoel heb, dat het vast niet zo lekker loopt. In haar geval de lange tenen (zogenaamde ' flare' of verbreedde witte lijn of losgekomen hoefwand), de hielen die naar voren onder de hoef lopen, als het ware geklemd tussen haar voet en haar beslag. En verder mijn observatie dat ze met lopen regelmatig naar achteren omklapt, als het ware, zodat ze op haal hoefballen loopt. Ook loopt ze zonder beslag gevoeliger op onvlakke harde wegen.

Het voordeel van het beslag is dat het haar zeker helpt om prettiger en comfortabeler te lopen. Het nadeel dat ik nu kan observeren aan het beslag is dat haar voeten veel sneller plat worden, alsof het beslag de platte teen en de ondergeschoven hielen verergert.

Mijn doel is om haar comfortabeler te laten lopen, niet perse om haar meer te kunnen 'gebruiken' zoals dat heet. Het maakt mij ook niet uit hoe lang het duurt, als geleidelijker betekent dat het voor haar prettiger en comfortabeler is, dan lijkt me dat een goede keus, mits er natuurlijk wel elke keer een beetje ten goede verandert.

Zoals ik het nu zie lijkt het me de mooiste oplossing om de dingen geleidelijk aan te pakken, niet te snel te werken en haar tijd te geven haar hoef te 'hervormen'. Om de groei van de hoef als leidraad te nemen en deze waar nodig langzaam bij te werken.