zondag 21 december 2014

Hielen

Twee personen waar ik de foto's van de hoeven ter advies naartoe heb gestuurd adviseerden vrij veel van de teen af te halen en niets van het loopvlak, ook niet van de hielen.

Op de foto's vind ik de kwaliteit van de straal lastig in te schatten, maar hij is zeker te kort en klein om er op te kunnen landen. In die zin is het maar goed dat de lengte van de hielen de straal en de zool rond de straal beschermt tegen teveel impact van onderen.

Op de rontgenfoto's is te zien dat er veel ruimte is tussen het hoefbeen en de top van de teen. Ik hoef niet bang te zijn dat ik tegen het hoefbeen aankom met het korthouden van de teen.

Op dezelfde foto is te zien dat er tussen het hoefbeen en straalbeen en de grond niet zo heel erg veel ruimte zit. Dit plus de straal die nog te onderontwikkeld is, lijkt het me inderdaad beter om de hielen nu nog niet korter te zetten.

Tijdens de laatste bekapping (12 december) is de teen ook al extra ingekort en afgerond. Ik heb besloten eerst wel weer het beslag eronder te laten zetten bij de voorhoeven, tot ik helder heb hoe ik verder wil. Op zich staat ze prima op het beslag en loopt ze ook goed.