zaterdag 27 december 2014

Linsksachter vervolg

Vandaag ben ik verder gegaan met linksachter. Ik heb de hoefwand aan de binnenkant vanaf het kwartier naar achteren plat afgevijld aan de onderkant en in het kwartier nog iets extra om tot aan de zool te komen. Bij de hiel heb ik er hierdoor iets afgehaald. Aan de kant van de steunsel heb ik het iets afgevijld, de rest heb ik eerst laten zitten, met de gedachte dat de wand niet verder naar binnen gedrukt moet worden. Ik wil graag dat de hoeven eerst iets ronder worden en wil even kijken of het goed blijft gaan. Ik kan de hiel altijd verder verlagen.

Omdat mijn merrie een koehakkig is (met de tenen achter naar buiten wijst, de hakken wijzen naar elkaar), kan het zijn dat het verschil in hielhoogte binnen en buiten veroorzaakt is door de stand van de benen. Of mogelijk is het andersom. In ieder geval zou het kunnen dat de iets hogere hak in haar geval 'natuurlijk'  is. Hij is nu zo hoog dat de hoefbal omhoog wordt gedrukt, dat lijkt me niet goed, dus wil ik hem geleidelijk wat lager maken.

De buurvrouw van de pensionhouder vertelde me dat ze mijn merrie opeens veel mooier en minder voorzichtig vond draven in het land. Het was haar echt opgevallen en ze weet het aan de hoefijzers :). Die hoefijzers zitten er alleen al een jaar op... Ik kan me bijna niet voorstellen dat het rondvijlen van de hoefwand van de voorhoeven en het bijwerken van de kwartieren zo'n invloed hebben, maar slechter is ze in ieder geval niet gaan lopen.

Tijdens het voeten geven raakt ze nu gewend om elke keer haar voet op te tillen (terwijl ze doorgraast :)). Dit bevalt ons beiden prima, ik kan rustig kijken, bestuderen en hier en daar wat vijlen, en zij eet op haar gemak door. Zelfs de vuurwerkknallen die soms klonken en waar ze best van kan schrikken, onderbraken ons werk niet. Fijn om zo bezig te zijn!

Het volgende dat ik wil doen is rechtsachter, maar omdat dit haar goede voet is, wil ik even wachten tot linksachter iets is opgeknapt. Ik merkte nu al dat ze rechtsachter beter kon geven en langer omhoog hield zonder haar evenwicht te verliezen. Kennelijk voelt het staan op linksachter voor haar nu comfortabeler aan. Ik geef linksachter even de tijd om zelf meer in balans te komen (hopelijk). Over een paar dagen zal ik eens kijken of ze rechtsachter nog makkelijker kan geven.