donderdag 22 januari 2015

Achterhoeven bijgevijld

Mijn merrie was vandaag nog steeds wat vervelend, niet helemaal fit. Het had toch flink gevroren en de grond was hard. Je kan merken dat dat niet lekker loopt voor haar.

Ik heb de achtervoeten bijgewerkt, met name de hielen en de steunsels weer wat verlaagd en de kwartieren gevijld. Aan de binnenkant heb ik de wand ook iets gevijld aan beide hoeven en ik heb de flare aan de buitenkanten van de hoefwand iets bijgevijld. Al met al merkte ik dat ze daarna weer comfortabeler op haar achtervoeten stond.

Ik kwam toevallig twee video's tegen die mijn vraag beantwoorden of ik bij een scheve voet en daarbij scheve hoef de hoef nu scheef moet laten of dat ik deze recht(er) moet maken. In de video's wordt aangegeven dat je beter de zool kunt volgen en dat de zool aan beide kanten (recht en links) even dik is, dus de hoefwand aan beide kanten ook even lang zou moeten zijn.

Bij de achterhoeven was de hiel aan de binnenkanten hoger en de hoefwand ook. Deze had ik al iets verlaagd, maar het viel me op dat de voet nog steeds wat scheef staat. Vandaag heb ik daar extra op gelet. Overigens kan het aan de buitenkant scheef lijken, terwijl de wanden wel even lang zijn, begreep ik.

Er werd ook aangegeven dat tenen die naar binnen of naar buiten staan niet veranderd kunnen worden qua stand. Het is dus niet zinvol om te proberen de stand te corrigeren, het kan zelfs tot klachten leiden.

De ene video staat in het bericht hiervóór, de andere staat hier (de tweede video op de pagina bevat de meeste informatie).