donderdag 1 januari 2015

Rechtsachter flare kort gevijld en linksachter bijgewerkt

Rechtsachter vandaag gevijld (roze)
De hoefwanden zijn nog steeds aan het zakken bij de kwartieren. Elke keer steken ze weer wat uit boven de zool en werk ik ze bij. Het lijkt erop dat de haarlijn al iets rechter gaat lopen. Ik zal binnenkort weer even foto's maken van de achterhoeven.

Rechtsachter heb ik aan de binnenkant de hoefwand met flare korter gevijld en ik heb hoefwand bij de teen van onder af iets ronder gevijld, zodat ze nog iets makkelijker kan afwikkelen.

Ik ontdekte een klein gaatje (in de gele cirkel op de foto) waarvan ze het niet zo leuk vond als ik erin zat met de hoevenkrabber. Mogelijk rotstraal? Even in de gaten houden. In de koot van deze voet zit ook altijd een dun randje mok wat steeds terugkomt. Mogelijk houdt dit verband met elkaar?

Zo staat ze vaak
Deze hoef is veel langgerekter dan de linker. Dit is haar beste hoef en ze zet hem ver onder haar buik, ik vermoed om haar rechter voorvoet te ontlasten, welke de minst goede is.

Linksachter zet ze er dan weer iets achter. Misschien verklaart dit ook het verschil in lengte van de hoeven. Ik laat het maar zo, misschien komt het vanzelf meer in evenwicht als de voorvoeten gaan verbeteren.

Toen ik haar bietenpulp-slobber voor haar ging halen draafde ze mooi langs het draad heen en weer. Meestal doet ze dit stappend. Alsof ze nu wilde laten zien dat ze weer wat fijner op haar voetjes staat :).

Vanaf nu de kwartieren en lengte van de achterhoeven op lengte houden en kijken hoe het zich verder ontwikkelt.

Ik las trouwens dat bietenpulp onder andere goed is voor de darmwerking:
Het bevat pectine en inuline, koolhydraatsoorten die goede bacteriĆ«n in de dikke en blinde darm stimuleren. Door suikerbietenpulp te voeren zal ruwvoer zoals hooi en alfalfa beter verteerd (gefermenteerd) worden. De darmflora ondersteunende werking is gunstig voor oudere paarden en paarden die de neiging hebben snel gewicht te verliezen. (Bron: http://paardenhoeven.info/suikerbietenpulp)



Ik heb een derde handrasp besteld met een wat kleinere vijl erbij.

Het leek me een prettige rasp om de hielen en kwartieren mee bij te werken. Hij is even lang (12,5 cm), maar iets smaller dan de andere platte rasp (3 cm breed in plaats van 5,5 cm). De vijl is 3 cm bij 15 cm en heeft een fijne en een grove kant.

Mogelijk kan ik de fijne kant straks gebruiken om de nagelpunten mee af te vijlen die uit de hoefwand steken...