zondag 25 januari 2015

Wandelen in de sneeuw

Er is behoorlijk wat sneeuw gevallen. Ik had al gehoopt dat dit de ondergrond wat zachter zou maken en dat was ook zo. Mijn merrie kon nu duidelijk beter uit de voeten.

Ik heb haar eerst haar slobber gegeven en daarna haar meegenomen voor een wandeling door de sneeuw. Na wat geaarzel vond ze het toch wel leuk en hier en daar zijn we gestopt voor een toefje gras dat boven de sneeuw uitstak. 

Ze liep vlot door, soms bijna voor me uit, maar dat kan ook een stukje frisheid zijn. Toch liep ze zeker niet gevoelig, soms liep ze wat kort over gladde stukken, maar ze is minder bang om uit te glijden dan ik :). Over het grind hield ze ook iets in. 

Haar stemming was stukken beter dan eergisteren, gelukkig. Ze wilde zelfs nog een extra stukje lopen op haar initiatief, dus dat lijkt me positief. 

De hoeven lijken voller te worden, alle vier. Er is meer 'body' zeg maar boven de haarlijn. Volgens mij heeft ze haar tenen nog meer afgesleten. Ze had geen last van de hoefwand vóór met lopen en het leek mij dat de afronding van onderen groter is geworden. Zoiets las ik al ergens op de website van Gene Ovnicek geloof ik, dat als je een beginnetje maakt, dat de hoeven zelf de teen ook meer beginnen af te slijten. 

Ik heb als extraatje structuurmuesli (Subli) meegenomen voor haar, dat was zeer welkom. Ze kan erg opknappen van lekker eten (wie niet :)) en ze kon dit dus zeer goed waarderen. Ik geef haar trouwens niet veel van de muesli, een paar (twee of drie) handjes per keer, twee of drie keer per week, bijvoorbeeld gecombineerd met luzernehooi. Er zit zetmeel (25%) en wat melasse in (percentage onbekend), ik ben daar altijd voorzichtig mee met haar. Aan de andere kant zitten er veel toegevoegde mineralen en vitaminen in en verschillende kruiden (smeerwortel, guldenroede, zoethout, ijslands mos, fenegriek en brandnetel) in en lijnzaadolie. Compleet ongezond is het dus ook weer niet.

Morgen wil ik de hielen (bijna) gelijk maken met de uitgeschraapte zool bij de hielen. Ik zie er een beetje tegenop, omdat ik hoop dat de verandering van stand haar niet veel pijn gaat opleveren in haar spieren en gewrichten. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat de meeste klachten bij haar komen van de hoge en ondergeschoven hielen (in combinatie met de lange tenen), dus ik vind dat ik het op zijn minst een kans moet geven. Ik zet haar niet meteen plat op de grond. Ik hoop dat het voor haar te doen is. Het dooit nu al en vannacht gaat het niet vriezen, dus hebben we in ieder geval een paar dagen zachte grond.