maandag 5 januari 2015

Lopen op de zool en scheefheid in de hoef

Mijn merrie haar achterhoeven zijn scheef, de binnenhielen zijn hoger dan de buitenhielen en de hoef waaiert als het ware wat naar buiten uit (kijk naar de middellijn van de straal, die is naar binnen verschoven, ofwel de buitenste hoefhelft is breder dan de binnenste, zie ook de foto hieronder van 24 december 2014). Je ziet verder ook dat het kraakbeen aan de binnenkanten omhoog getild wordt. Hierdoor zijn de hoefballen ongelijk.

Rechtsachter
Linksachter

Tot nu toe heb ik in ieder geval aangenomen dat haar koehakkigheid mede de scheefheid veroorzaakt in de hoef. Ze rolt meer over de buitenkant van haar teen, waardoor de binnenkant minder afslijt. Als het minder afgesleten is aan de binnenkant, zal ze daar natuurlijk ook weer minder over heen rollen enzovoorts. Dus het ene versterkt het andere.
Beenstanden; linksboven koehakkig

Er komt bij het (scheef over de binnenkant) stappen bij het neerkomen denk ik meer gewicht op de (achter-) buitenkant terecht, misschien dat daardoor de hele hoef aan die kant ook meer afslijt. Zo verdraait als het ware de hele hoef.

Ik kwam een dergelijke scheve hoef tegen op youtube, met daarbij commentaar van een mevrouw die uitlegt hoe dit zou kunnen komen. Ze heeft er een video over gemaakt waarin ze het verder uitlegt en haar manier van bekappen demonstreert: https://www.youtube.com/watch?v=vB9hHh2bHpE.

Behalve de uitleg geven over het draaien (als het ware) van de hoef, doet ze iets wat enigzins controversieel is bij Barefoot trimmers en dat is dat ze een deel van de zool wegsnijdt, c.q. de oude, 'dode' zool helpt om los te komen van de 'echte' zool.

Ze geeft aan dat paarden veel last kunnen hebben van oude zool dat een dikke, zeer harde en compacte laag kan vormen, die zelfs zoveel druk kan geven dat het kneuzingen in de levende zool veroorzaakt. Ze geeft daarbij duidelijk aan dat je niet zomaar in de zool moet gaan snijden, alleen bij paarden waarbij de zool veel te dik is. Dit kun je onder meer meten.

Linksachter, 24 december 2014
Een ander punt dat ze maakt is, de zool nooit het deel van de hoef mag zijn dat het meeste gewicht draagt.

Nu keek ik nog eens goed naar onze foto's; Bij de tenen van de achterhoeven is erg veel zool ongeveer gelijk met de hoefwand en vanmiddag heb ik het gecheckt; inderdaad steekt de zool iets boven de hoefwand uit bij de teen (dat wil zeggen, de hoefwand is daar iets korter dan de zool.

Wat ik dus vanmiddag heb gedaan is de teen aan de buitenkant van onderaf meer afgerond, zodat ze makkelijker over het midden van de voet af kan rollen.

Daarnaast heb ik de zool zover bijgevijld (alleen direct langs de hoefwand) dat deze niet meer uitstak. Ze draagt dus nu minder gewicht op de zool en iets meer weer op de binnenste hoefwand. Ik denk dat een paar millimeter verschil tussen zool en hoefwand (hoefwand dus iets langer) het meest comfortabel voor haar is. Dit is echter nu nog niet zo, de zool en hoefwand zijn nu gelijk.

Ik heb ook de hielen aan de binnenkant en de steunsels waar die uitstaken iets korter gemaakt. Daarna heb ik waar flare naar buiten zat op de kwartieren de hoefwand iets bijgevijld aan de buitenkant, zodat ze iets minder uitstaken en er nog iets minder druk op staat.

https://www.youtube.com/watch?v=vB9hHh2bHpE
Dit alles heb ik buiten gedaan, terwijl mijn merrie aan het grazen was. Ze tilt de voeten om en om op en ik werk ze dus om en om bij :). Op den duur krijg je het wel te pakken.

Daarvóór was ik namelijk binnen (in een gangpad tussen de stallen) begonnen. Ik wilde eens kijken hoe dit ging. Ik heb haar aan een lang touw vastgezet met haar hoofd boven een baal hooi. Dit ging redelijk goed. Ik heb de hele hoefwand eerst plat afgevijld met de nieuwe rasp. Ik kon hiermee goed zien en voelen of het ergens scheef was en of er nog ergens iets uitstak. Dat is dan wel weer het voordeel van een iets grotere rasp, plus dat het er meer tegelijk afkomt.

Na 15 minuten was ze het echter zat en ik merkte aan haar dat ze het niet meer leuk vond. Ze begon te dribbelen en keek me met een getergde blik aan. Ruzie maken helpt niet, heb ik al lang geleden geleerd bij haar, dus ik heb haar uitbundig beloond voor het lange omhoog houden van beide achterbenen (niet tegelijk hoor :)) en ik heb haar meegenomen naar buiten. Na een korte pauze was ze weer ontspannen en heb ik eigenlijk het meeste 'precisie-werk' hier beter kunnen doen dan het 'ruigere werk' binnen. Maar het was het proberen waard en het is toch ook fijn als we binnen kunnen werken, bijvoorbeeld met regen of sneeuw.

Het weghalen van de te hoge zool vond ze volgens mij erg prettig, want ze ontspande zich merkbaar toen ik dat deed en hield hierbij haar voeten langer dan anders voor me omhoog.

Ik heb al diverse keren gemerkt dat ze me aangeeft met haar lichaam of ogen wat ik moet doen. Ik vind dat heel bijzonder. Als ik open sta voor haar input en het uitvoer, dan zucht ze daarna uitbundig. Als ik iets verkeerd doe, dan trekt ze haar voet hard weg of loopt een stukje verder. Als ik me dan corrigeer, dan ontspant ze zich weer meer.

Mogelijk had ze aangebonden in de stalgang te weinig lichaamsvrijheid om zichzelf duidelijk te maken, wat me volkomen plausibel lijkt. Overigens werk ik zelf ook veel liever buiten, waar ook de andere paarden zijn. Het voelt wat minder beladen en minder als een grote ingreep, dan wanneer ik haar binnen installeer. Het is trouwens ook veel lichter buiten, dus ik kan beter zien wat ik doe. Enige nadeel is dat er soms wat meer zand weer in de hoeven komt, maar dat stoort me niet echt. We werken op een lange oprijlaan waar grind en aarde ligt, begroeid met gras, dus het is niet erg modderig. 

Maar goed, kijken hoe ze morgen gaat lopen. Ik ben erg benieuwd of ze achter ook rechter gaat lopen, nu ze wat meer ruimte heeft om over het midden van de teen te lopen, in plaats van over de buitenkant.

(NB: Later vond ik een video over een paard met pigeon-toed hoeven. Hierin wordt de scheefheid in de hoef verklaard en hoe hiermee om te gaan. Het omgekeerde (spiegelbeeld) van deze hoeven geldt voor koehakkigheid. De webpagina van de video is http://www.hoofcaretoday.com/episode-7.html, het gaat met name om de tweede video op deze pagina.)