zaterdag 17 januari 2015

Voorhoeven

Ik heb veel foto's kunnen maken vandaag, zie hier.

Afgezien van de lengte van de hoeven valt het me eerlijk gezegd mee, op een paar rare plekken bij de hielen na. Wel heb ik het gevoel dat ik met deze hoeven nog iets bedachtzamer en rustiger te werk moet gaan dan met de achterhoeven om ervoor te zorgen dat het voor mijn merrie zo comfortabel mogelijk blijft.
Linksvoor vandaag

Gelukkig hebben we nu een hele zachte grond en hoef ik nergens met haar over een harde ondergrond, op een paar meter na. Op die paar meter loopt ze inderdaad gevoelig, vooral met rechtsvoor. Op dit moment weet ik niet of ze last heeft van haar lange tenen, haar hielen of straal en zool. Of van alles tegelijk.

Rechtsvoor vandaag
Het goede nieuws is dat het materiaal van de hoeven eigenlijk heel goed is. Het is allemaal sterk en stevig, het hoorn ziet er op zich goed uit. Aan haar voeten zelf ligt het niet, het is dat sommige delen te kort en andere delen te lang zijn gelaten. Hopelijk is dat snel te herstellen, al realiseer ik me dat het al met al zo een jaar kan duren voor de voeten weer een beetje op orde zijn.

Ik moet zeggen dat ik erger had verwacht en dat ik er wel vertrouwen in heb dat de hoeven hun normale vorm en functie weer terug kunnen krijgen.

Nu eerst maar eens studeren op de volgende stap....

De tenen zijn prioriteit. Het afrolpunt moet verder naar achteren en de hoefwand bij de tenen moet van de grond af. Dit zal denk ik al verlichting geven. Ik wil de kwartieren en hielen nog even zo laten, omdat ik denk dat ze daarop moet steunen, zolang de tenen nog niet de goede vorm hebben en de straal nog niet ontwikkeld genoeg is. Het is even roeien met de riemen die we hebben.