vrijdag 16 januari 2015

Ze zijn eraf!

Vanochtend met een grote emmer met suikerbietenslobber naar de stal getogen en de twee hoefijzers voor eraf gehaald. Die zaten nog aardig vast trouwens. Ik heb de uiteinden van de nagels eerst afgevijld aan de buitenkant van de hoefwand en kon die er met enig gepulk uittrekken met een tang. Met een paar ging het wat lastiger, maar het ging.

Mijn merrie heeft zich de hele pulk-sessie super gedragen. Ik mocht al die tijd haar voet tussen mijn knieën houden, ze heeft haar voeten niet één keer teruggetrokken. Gelukkig ook maar, want met een half-vast hoefijzer onder je hoeven wil je ook liever geen ongelukken.

Ik heb de ijzers er in de stalgang afgehaald omdat het buiten erg nat was en ik haar voor de zekerheid nu maar wel vast wilde zetten. Het was niet nodig, maar ik moest er niet aan denken dat ze zou weglopen met die scherpe nagels nog in haar ijzers.

Ik heb haar daarna meteen mee naar buiten genomen. Ze liep wat gevoelig en onwennig over het harde, maar op zachte grond liep ze goed en ze liep op een drafje achter mij (lees: de emmer) aan. Ik heb buiten nog hier en daar een stukje wat ronder gevijld aan de buitenkant van de hoefwand, zodat dit niet af zou gaan breken.

Ik heb haar verder met rust gelaten, alleen zo nu en dan een voet opgetild om te kijken hoe ze eruit zien. Ze zien er niet goed uit en ook niet heel slecht. Beter dan op de foto's van 11 december. Maar de tenen zijn nog steeds lang, de hakken aan de hoge kant, de steunsels zien er raar uit. Bij de voorhoeven is de zool veel platter dan achter en de stralen zijn dun en iel (bijgesneden). De ijzers corrigeerden de stand iets, haar voeten staan nu weer meer achterover, waardoor de tenen ook weer langer lijken. De hoefballen zijn, ondanks de lange hielen nu wel dichter bij de grond.

Mijn idee was om haar eerst een paar dagen in de wei te laten (of in ieder geval op zachte grond) en de voeten even weer te laten wennen. De linker begon meteen al warm te worden, de rechter (= de langste) nog niet. Ik hoop dat de doorbloeding goed op gang komt. Ik weet het niet, het leek me goed om de voeten een paar dagen rust te gunnen, met de zolen en stralen in de zachte, vochtige grond, zoals het hoort.

Daarna maar eens verder kijken. Als het weer het toestaat zal ik morgen foto's maken, dan kan ik er zelf ook even rustig voor gaan zitten.