donderdag 1 januari 2015

Verzakking van het kraakbeen en de kroonrand

Stukje bij beetje begin ik beter te begrijpen wat ik de afgelopen jaren aan mijn merrie haar hoeven heb gezien.

Eén van die dingen is dat de achterkant van haar voorvoeten er boven de hielen zo merkwaardig uitziet. Goed te zien op de foto hiernaast.

Ik dacht eerst dat dit puur kwam omdat haar hielen zo ver onder de hoef zijn 'gevouwen', maar ik kwam het volgende tegen op de website van Heike Bean:

Figure 3
Figure 3 shows very unhealthy wall horn with lots of growth rings, the entire hoof capsule is pulled forward and there is a pronounced toe flare.

Also note how “empty” the area looks right above the heels and the entire coronary band as compared to the hooves in the photos above (die zet ik eronder).

Gezonde hoef op zachte grond
This means that the entire inside support structure – coffin joint and lateral cartilages- has sunk down into the hoof capsule. Healthy feet have very pronounced lateral cartilages palpable above the hairline of the heel areas and the area around the coronary band feels like a plump and firm bulge. (Bron: http://www.heikebean.com/OO/hh-tot.htm)

De interne structuur, het hoefbeen en het zijdelingse kraakbeen, is dus in de hoefcapsule gezakt. Er hoort een voelbare bobbel te zitten van de kroonrand boven de haarlijn en ook het kraakbeen hoort boven de hielen goed voelbaar te zijn.

Ik ben blij dat ik dit soort gelijksoortige gevallen tegenkom en dat ze beschreven zijn. Ik heb vaak wel het gevoel dat er iets niet klopt, maar ik weet ook niet precies hoe het dan wel hoort.

Ik vind het fijn om beter te begrijpen wat er met mijn merrie is en tegelijkertijd vind ik het erg treurig dat ze al die tijd met pijn en ongemak heeft rondgelopen. Ik hoop dat het op zijn minst erg gaat verbeteren.

Hieronder nog de foto's van het procesverloop van een zelfde soort vervorming van de hoef. De leegte boven de hielen en de haarlijn wordt langzaam opgevuld. Dit is over een periode van 6 maanden. Een groot verschil in korte tijd!
Bron: http://barefoothoofcare.net/?p=564#more-564