vrijdag 23 januari 2015

Hielen uitschrapen

Vandaag was de grond nog harder. Mijn merrie was niet blij :(. Ze is altijd al gevoelig met bevroren grond, maar het blijft vervelend.

Aan de ene kant wilde ik de hielen wel verlagen, maar ik wist niet of ze daar dan extra last van zou hebben met de harde ondergrond. Nu loopt ze tenminste nog...

Ik heb haar een grote emmer bietenpulp slobber gegeven en een beetje extra hooi. Op het gras kon ze redelijk goed lopen. Het zijn die omgeploegde stukken bij het hek, waar het zo onregelmatig is, waar ze het meeste last heeft.

Tijdens het eten wilde ze wel haar voorvoeten optillen en heb ik de hielen zover uitgeschraapt dat ik de steunsels weer goed kon onderscheiden en dat ik goed kon zien waar de hielen lopen. Er zat losse, vlokkerige zool wat bijna met de hoevenkrabber al los liet. Ik heb ook de zool die raar uitstak rondom de gaten waar de hielen omgekruld hebben gezeten weer gewoon plat gemaakt. Daar wilde ik het eerst bij laten vandaag.

Als ik me niet vergis liep ze daarna wel degelijk beter en makkelijker, misschien waren dit ook al kleine irritatiepuntjes. Ze landt gelukkig op haar hielen met stappen. Met grazen zet ze haar voorvoeten vrij stevig neer op de voorvoet, wat voor mij aangeeft dat ze daar toch ook weer niet vreselijk veel last van heeft. De zool is daar heel erg dik en dicht, niet zoals dat vlokkerige in de hielen.

Het viel me ook op dat de voeten er boven de kroonrand aan de achterkant van de voet er weer wat voller uitzien, bij alle vier de voeten. Ik denk wel echt dat de hoef zelf ook bezig is weer in balans te komen. Ik hoop dat de gevoeligheid met lopen vooral hiermee te maken heeft.

Vanaf maandag zou het 's nachts niet meer vriezen, ik wil dan de hoefwand bij de hielen korter maken. Ik hoop heel erg dat dat een stuk verlichting gaat geven. Nog even een paar dagen volhouden!