donderdag 29 januari 2015

Boogjes achter het midden en hoefwand buitenkant vijlen

Vanmiddag hebben we eerst een rondje bos gemaakt en daarna heb ik (tijdens een fikse hagelbui met onweer :)) achter het midden van de voeten vóór en linksachter (rechtsachter werd vandaag niet gegeven) de hoefwand iets korter gevijld. Nu maar hopen dat het klopt wat ik denk... Ze liep er in ieder geval niet slechter op, ook niet over hard oppervlak.

Rommelige steunsels en zool, 17 januari 2015
Ik heb nog wat zitten peuteren in de steunsels, het ziet er elke keer een beetje normaler uit. Het is wel heel ongelijk, de ene steunsel is plat en over de zool gegroeid, de andere meer rechtop en korter. Bij de hakken zit het allemaal nog wat dicht, het is nog geen nette v-vorm, zeg maar. Achter is dat ook nog een beetje zo. Alsof hoefwand, steunsel en zool in dit hoekje allemaal zo strak op elkaar zijn gepakt dat je niet meer kan onderscheiden wat wat is. Vandaag ontdekte ik onder een wit stuk hak rechtsachter toch nog een puntje vuil, als daar als eerder vuil in is gekomen, is dat ooit dus open geweest.

De zool naast de steunsels is rommelig en onregelmatig, vooral omdat de overgroei van de steunsels hierin terecht gekomen is. Ik maak het wel wat schoner, maar ik wil ook weer niet teveel in de zool zitten. Het lijkt niet of ze er last van heeft, als op die plekken wat prik en tik trekt ze haar voet niet weg.

Bobbel op de 'neus' van de hoef, 17 januari 2015
Verder heb ik nu de hoefwand aan de buitenkant bij de tenen, waar nog een hele bobbel zat, wat afgevijld. Het is nu min of meer recht aan de buitenkant, maar vooral de rechtervoet ziet er akelig plat uit. Het is wachten tot de hoef zelf meer hoogte gaat produceren en de hoefwand meer rechtop gaat staan. Daarna durf ik ook wel meer van de teen af te halen aan de voorkant. Ik vind het nu nog wat aan de krappe kant.

Hetzelfde geldt voor de hakken, als ik daar nu nog meer afhaal, dan ben ik bang dat het hoefbeen achterover komt te staan en dat moeten we zeker niet hebben. Het zou heel fijn zijn als de hakken wat rechter op zouden gaan staan... Dan zou er ook weer iets af kunnen.

Ik zal binnenkort als het weer het toelaat nieuwe foto's maken van de hoeven.

Ik denk dat we nu vooral veel moeten gaan lopen en de straal en het achterste deel van de hoeven stimuleren. Voor het wennen aan harde ondergrond wordt aangeraden om toch minimaal een paar honderd meter per dag over verharde weg en grint te lopen. De hoef zal dan als het goed is wennen en materiaal gaan produceren om over de harde oppervlakken te kunnen lopen, net zoals je eelt ontwikkelt onder je voetzolen als je veel op blote voeten loopt.

Een zachtere ondergrond, zoals we die hier veel hebben: zand, bosgrond, schelpenpaadjes kan helpen met het 'masseren' van de straal en zool.