maandag 26 januari 2015

Hielen verlagen

Linksvoor 12 december 2014,
met röntgenfoto
van de dag ervoor
Nou, ik heb de achterkant van de voorhoeven gelijk (iets hoger, maar parallel) gemaakt met de zool. Het was eigenlijk geen grote klus, ik heb er ook niet erg veel afgehaald, tenminste niet in de hoogte vanaf de grond gemeten.

Mijn merrie heeft wel lange hielen, maar omdat ze zo ondergeschoven zijn. 'hangen' ze niet ver boven de grond. Ik kan misschien beter zeggen dat ik de hielen verder naar achteren heb gebracht, en daarmee ook een stukje van de hoogte afgehaald.

Gezonde voet (zonder afronding
bij de teen)
Zoals je kunt zien op de foto's rechts van haar linker voorvoet met haar eigen röntgenfoto van het hoefbeen ervoor geplakt, komt dat wel goed uit, want erg veel ruimte had ze ook niet aan de onderkant bij de hielen. Op de tweede foto is de hoek van de voet ten opzichte van de camera iets verschillend van die van het hoefbeen, maar het geeft een indicatie. Haar hoefbeen staat een héél klein beetje naar voren gekanteld (vergelijk foto 12 december met afbeelding daaronder van een hoefbeen bijna parallel met de grond en een aangehechte hoefwand).
Linksvoor, 17 januari 2015

Ook kun je zien dat er niet veel ruimte is aan de voorkant, onder de voorkant van het hoefbeen. Daar is de hoefwand ook nog afgebrokkeld door de nagelgaten, dus erg veel zit er niet. De zool is daar wel erg hard en dat is maar goed ook. Mede hierom heb ik ervoor gekozen om de hoefwand bij de teen nu nog niet al te ver in te korten.

Ik heb dus alles achter het midden van de hoef parallel met de zool gemaakt, met name de stukken die tussen het midden en de hiel erg uitstaken (onder de blauwe pijlen hiernaast op de foto). Ik heb de vijl hierlangs naar achteren getrokken en vijlde hiermee ook de hiel mee naar achteren (onderen). Ik denk dat ze zo'n 2 cm méér ruimte heeft nu om op te staan aan de achterkant.

Linksvoor, 17 januari 2015
De steunsels heb ik iets onder de lengte van de hoefwand ingekort. Verder heb ik eigenlijk niets gedaan.

Resultaat: een ongemakkelijk lopend paard, dat gevoelig liep op harde ondergrond, maar redelijk tot goed, hoewel wat onwennig op zachte ondergrond. We liepen buiten op het gras na het vijlen (de dooi is goed ingevallen en alles is weer zacht en sneeuwvrij) en een half uur later waren de voorhoeven al warm. Dit was de eerste keer dat ik ze warm heb meegemaakt sinds we bezig zijn met haar hoeven.

Doordat ze nu dus nóg iets meer naar achteren staat, zijn haar tenen ook nóg iets langer :-/. Ik was daarop voorbereid en het kan ook niet anders, maar inderdaad, nu flapperen ze wel erg. Wat ik nog kan doen is aan de bovenkant (buitenkant, de flare zeg maar) van de teen iets afhalen. Een afronding heb ik al gemaakt, aan de onderkant en ik zie dat die ook steeds meer naar binnen begint te lopen. Echt gelukkig ben ik nu niet met de tenen, maar ik heb geen ruimte naar onderen (lengte hoefwand) en wil verder nu niet haar bescherming wegnemen van het hoefbeen aan de voorkant. Ik kan niet helemaal inschatten of ze die nodig heeft, maar ik neem er maar geen risico mee.
De hakken zijn wel lang, maar niet hoog,
vergelijk met foto hierboven van
dezelfde voet, genomen op dezelfde dag

Ik dacht zelf dat als de hoefwand wat langer is over een paar weken, dat ik op de plekken in de hoefwand die naast de voorkant van het hoefbeen lopen de hoefwand langer laat, en eventueel aan de voorkant dan nog iets meer afrond. Dan kan ik ook eventueel de kwartieren iets korter maken. Ik denk dat ze daar last van heeft, maar ter bescherming van de voet en zool laat ik ze nu staan. Het is een beetje passen en meten en roeien met de riemen die we hebben...

Toen ze me zag vanmiddag kwam ze eraan gedraafd, dus tot nu toe lijkt het alsof het in ieder geval op zachte grond goed gaat. Overigens, toen ik haar terugbracht en nog een stukje mee het land inliep met een wortel in mijn hand, draafde ze ook enthousiast naast me om hem te pakken te krijgen. Ik leid daar maar uit af dat het allemaal in ieder geval niet extreem veel pijn doet.

Ik wil de komende dagen even kijken hoe ze gaat lopen en dan kijken of er nog iets van de hielen af kan/zou moeten.