maandag 12 januari 2015

Wandelen en iets bijvijlen

Vandaag weer een rondje bos gedaan bij harde storm. Mijn merrie was zo fris als wat met al die geluiden en bewegende takken. Ik kon haar toch redelijk rustig houden. Ik las laatst dat Welsh ponies ook al van die heethoofden kunnen zijn, dus met een kruising Arabier x Welsh heb je je handen inderdaad wel vol. Ze blijft echter altijd bij me, ze is nog nooit bij me vandaag gelopen, zelfs niet de paar keer dat ze zich had losgetrokken doordat ze ergens van schrok.

Thuis haar wat extra luzerne gegeven en nog iets van linksvoor aan de voorkant van de teen weggevijld. Méér moet er denk ik ook niet af, de tenen zijn nu een stuk korter dan 5 weken geleden.

Rechtsachter heb ik de binnenkant bij de hiel nog iets bijgevijld, die stak iets uit. Ik heb het gevoel dat de voeten nu zelf ook bezig zijn om hun vorm te veranderen. Ik zie steeds kleine verschillen, dingen die hier wat uitsteken en daar wat invallen. De hoeven zien er ook wat ronder uit, zonder dat ik daar bewust iets aan heb gedaan.

Ik heb nu vóór en na het lopen de achtervoeten even gevoeld. Ervoor waren ze redelijk koud en daarna helemaal warm. Het wandelen helpt blijkbaar wel voor de doorbloeding, meer dan alleen in de wei lopen. Voor zijn de voeten niet warm, ook niet na het lopen. De kroonrand is wel warm.

Door de video's van de Swedish Hoof School begrijp ik de werking van het hoefmechanisme nu veel beter. Mooi om dat ook bevestigd te zien in de praktijk. Ik las op verschillende websites dat de stralen veel gezonder zijn en er minder rotstraal voorkomt bij hoeven waarbij het hoefmechanisme goed werkt. Door de betere doorbloeding groeit het hoorn sneller en in een betere kwaliteit en is het minder vatbaar voor ziektes. Ook kan de hoef zichzelf beter reinigen als er een goede hoefwerking is. Door de beweging stapt het paard het vuil in de hoeven los.