dinsdag 6 januari 2015

Cross legged trimming

Toen ik een paar weken geleden foto's wilde maken van de onderkant van de rechterachterhoef, kwam ik in de knoop, omdat ik mijn camera niet met links kan vasthouden én bedienen. Als ik aan de rechterkant naast haar zou staan en haar voet optillen, dan moest ik mijn rechterhand gebruiken om dat te doen.

Cross legged trimming
Dit, gecombineerd met het feit dat mijn merrie achter snel haar evenwicht verliest met voeten geven, leidde ertoe dat ik de rechtervoet ben gaan oppakken terwijl ik aan haar linkerkant sta.

Hiermee was het veel makkelijker voor haar om haar voet langer op te tillen. Je trekt het been niet zo zijwaarts naar buiten, maar eigenlijk meer naar achteren. Voor ons werkt het prima, ik doe de linkervoet achter soms ook zo, als ik net even een andere grip nodig heb.

Ik kwam op youtube een hoefsmid tegen die ook zoiets doet, alleen leunt hij ook nog tegen het paard zijn achterste aan.

Op 6,45 minuten: https://www.youtube.com/watch?v=x_-_a0ttF2s. Hij noemt dit 'cross legged trimming'.

Mogelijk is het voor een koehakkig paard ook makkelijker om zijn voeten zó te geven, dan maar zijwaarts naar buiten?