vrijdag 9 januari 2015

Voorvoeten

Prop siliconenkit uit de hoef
Ik vond een stuk siliconenkit in de wei, ik neem aan dat dit tussen het leren zooltje en de hoef weg is gekomen. Onder de voorvoeten is te zien dat de siliconenkit aan de achterkant weg is en dat er een deuk zit, waar eerst een bolling zat. Daarmee is denk ik ook de belangrijkste steun weg.

Over een week is het 5 weken geleden dat ze bekapt is. Ik denk dat ze dan genoeg hoef heeft aangegroeid om de ijzers er onder weg te halen.

Daarna wilde ik eerst niet teveel doen, alleen de rafelige stukjes glad maken en haar eerst een paar dagen met rust laten. Op de zachte ondergrond van de wei hoop ik dat ze dan even rustig weer kan wennen aan een blote zool.
Beslag 19 december 2014

Ik ben intussen wel benieuwd hoe de onderkant van de voorvoeten er nu uitzien. Rechtsvoor is de hoef die het minst is, die heb ik nog niet gezien, tenminste het afgelopen jaar.

Beslag 7 januari 2015
Enerzijds sta ik te trappelen om haar van de ongemakken en pijn af te helpen die ze moet hebben aan de voorvoeten (en vast ook aan de spieren en pezen in de voorbenen, misschien ook nek en schouders). Anderzijds realiseer ik me dat sneller niet beter is en dat de hoeven de tijd moeten hebben om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden.

Ik denk dat het beslag een poging is om hetzelfde te bereiken als wat de hoef zelf zou moeten kunnen doen: De afronding en relatieve afronding van de teen en steun onder de hielen.

Mocht mijn merrie uiteindelijk nog steeds gevoelig blijven lopen zonder ijzers, dan wil ik graag omkijken naar ander beslag. Er bestaat bijvoorbeeld ook zogenaamd zooldragend kunststof beslag dat onder de hoef kan worden gelijmd, in plaats van genageld.
Zooldragend beslag (Epona shoes)

Een andere optie zou zijn om hoefschoenen te gebruiken voor de voorvoeten. Ze hoeft van mij niet koste wat kost op blote voeten te lopen, als er extra bescherming nodig is voor tijdelijk of in bepaalde gevallen (langere buitenritten, moeilijker begaanbare ondergronden), dan gaan we iets zoeken wat ons beiden past.