woensdag 28 januari 2015

Kwartierboogjes

Kwartierboogjes, of Quarter Scoops zijn uitsparingen in de hoefwand bij de kwartieren, die ontstaan als je bij het bekappen van de hoefwand de zool volgt. Veel (maar niet alle) paarden hebben een soort welving in de zool, waardoor de hoefwand iets korter wordt in de kwartieren als je deze gelijkmaakt met de zool. Wilde paarden (in een warm en droog klimaat op harde ondergrond!) hebben de boogjes van nature in de wand gesleten.

Bron afbeelding:
http://paardenhoeven.info/kwartierboogjes
De aanwezigheid van kwartierboogjes zou ook de hoefwerking verbeteren, omdat de hoefwand dan maar buigt in de kwartieren waardoor de achterste helft van de hoef meer uit kan zetten naar buiten (horizontaal, dus in het platte vlak). Verder geven ze drukvermindering op de kroonrand, omdat ze mogelijkheid geven voor de hoef om iets in te zakken tijdens de belasting (verticaal, dus doorbuigen van boven naar beneden), waardoor er geen overmatige druk op de wand bij de kwartieren ontstaat.

Bij de meeste vervormingen van de hoeven kunnen ze als het ware als tool worden gebruikt om de vervorming sneller te laten verminderen.

Sommige bekappers zeggen dat het paard meer grip heeft met kwartierboogjes. De hoef lijkt dan meer op een hoef met ijzers en kalkoenen, die ook bedoeld zijn om grip te geven.

Tot zover de genoemde voordelen van kwartierboogjes. Zijn er ook nadelen?

Ik vroeg me af of ze nodig zijn voor paarden die op zachte grond lopen. Van nature slijten ze dan niet uit. Een langere hoefwand in de kwartieren lijkt me meer zijwaartse grip geven. Op nat gras kan dat handig zijn met wendingen maken.

Een tweede is dat ik soms foto's zie van kwartierbógen, waarbij ik me afvraag of er niet overmatige druk komt op de (hoefwand bij de) teen en hakken, omdat de kwartieren zo hol zijn. Op de foto hiernaast is een flinke boog te zien. Net vóór de boog zie je een kneuzing in de hoefwand. Ik weet niet waardoor deze is ontstaan, maar ik kan me zo voorstellen dat er best veel druk op de wand aan de voorkant komt met zulke bogen in de kwartieren.

De meeste bekappers spreken van een kwartierboogje waarbij er een kartonnetje of creditcard tussen de hoef en de grond geschoven kan worden als de hoef op de grond staat.

Rim Notching Cheryl Henderson
Uit video: http://youtu.be/mPSuQrdr8PU
De enige die ik tegenkwam die veel meer hoefwand uit de kwartieren snijdt is Cheryl Henderson. Bij haar heet de techniek Rim Notching en ze gebruikt deze onder andere om de verticale lijnen (tubules) in de hoefwand die verstoord zijn weer recht te laten groeien. Ik kan me voorstellen dat dit doel wel wordt bereikt met deze techniek, maar het lijkt me ook dat je wel erg veel van de structuur van de hoef weghaalt.

In het geval van mijn merrie: die heeft weinig straal en nog kwetsbare hielen. De hoefwand bij de teen is al afgerond, dus ze staat daar al voor een deel op de zool, die nog niet zo stevig is dat deze alle druk aankan. Als ik dan ook nog de hoefwand bij de kwartieren helemaal weghaal, dan vraag ik me af waar ze op moet lopen... Terwijl ik me voor kan stellen dat dit wel zou helpen om de hoef een betere vorm te geven (niet zo naar voren geschoven).

Als therapeutisch instrument om een vervorming te verhelpen lijken kwartierboogjes mij heel handig, mits niet overdreven diep en lang. Bij een heel concave/gewelfde hoef zullen ze inderdaad vanzelf komen wanneer je de zool volgt. Als de hoef er niet om vraagt, vraag ik me af of ze voor een paard op overwegend zachte grond en in een nat klimaat echt nodig zijn.

Linksvoor op 17 januari 2015,
vóór het vijlen van de achterkant
In het geval van mijn merrie nu: Ze heeft achter het midden van de hoeven een stuk dat er hoog en vol uitziet, zie foto hier rechts. Ik heb nu al een stuk recht afgevijld vanaf het midden van de hoef naar achteren tot en met de hielen.

Ik denk dat een boogje op die plek (net achter het midden van de hoef tot iets vóór de hielen) verlichting geeft op de kroonrand op die plek (minder druk naar boven) en de hoefwerking vergemakkelijkt. Verder hoop ik dat hierdoor de hielen meer rechtop kunnen komen te staan (minder naar voren schuiven).

Iets meer naar voren (voor het midden) is de wand al wat korter ten opzichte van de rest. Bovendien wil ik de wand hier wat sparen omdat de voorkant van het hoefbeen hier precies achter zit. De nagelgaten maken de wand al zwakker en brosser, vandaar dat ik daar nu verder niet aan wil komen.

Bron: www.heikebean.com








Wat trouwens wel grappig is:
De zool vormt zich naar het hoefbeen. Bij mijn merrie is te zien dat het hoefbeen aan de achterkant een duidelijke holling heeft, op de plek waar het nu te vol is in de hoef. De hoefbenen van paarden verschillen per individu. Vergelijk bijvoorbeeld met andere hoefbenen op de foto rechts. Dit zou dus overeenkomen met het feit dat de zool daar ook een holling moet hebben. Omdat ik niet in de zool wil snijden, kan ik dit nu nog niet goed zien. Maar het is iets om even in het achterhoofd te houden.

Meer lezen over kwartierboogjes:
http://paardenhoeven.info/kwartierboogjes
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/kwartier.htm
https://www.thehorseshoof.com/art_JamesMech.html