dinsdag 10 februari 2015

Achterhoeven

Gisteren heb ik wat foto's genomen van de achterhoeven. Ze zijn behoorlijk gevoelig, vooral toen het de laatste tijd wat had gevroren en de grond harder was.

Ik zal daar later nog op terugkomen, maar de binnenste hoefballen zijn nu bijna gelijk aan de buitenste. Ze lagen daarvoor aan de binnenkant hoger, omdat de binnenste hoefwand zo hoog was, dat het kraakbeen aan die kant omhoog werd gedrukt. De beide delen van de straal, bij de hoefballen werden daardoor van elkaar afgetrokken. De hoefballen staan nu meer op één hoogte en dichter bij elkaar. Ik kan me voorstellen dat het terugzakken van de binnenste hoefballen en de veranderingen in de straal gevoeligheid geven.

Linksachter
Linksachter is de flare aan de zijkanten vrijwel verdwenen. De hoefballen zijn nog wat ongelijk, maar het is beter geworden. De steunsels zien er wat netter uit. De hoef lijkt wat aan de lange kant. Aan de voorkant kan hij nog wat worden afgerond.

Rechtsachter
Rechtsachter is de straal flink gegroeid, ook de hoefballen zien er rustiger uit. De steunsels zijn rechter op en korter. Aan de zijkant zit nog wat ruimte tussen zool en hoefwand. De hoef is minder scheef aan de onderkant. De straal en de hele hoef lijkt me nog wat aan de lange kant.