maandag 23 februari 2015

Bijwerken voorvoeten



Na het bekijken van de foto's zag ik hier en daar nog wat puntjes die bijgewerkt konden worden bij de voorhoeven. Ik heb onder andere de rechtervoet nog iets verlaagd in de hielen en de flare aan de zijkanten afgerond. De hoefwand aan de buitenzijde van de linkervoet was nog iets langer dan de binnenzijde, deze heb ik nu meer gelijk gezet.

Op het harde liep mijn merrie behoorlijk gevoelig, vooral op rechts, dat wil zeggen op het beton (=beton met grove stenen, zie voorbeeld hiernaast) op en rond de stal. Op het zachte liep ze goed en wilde ze ook wel draven, ook uit zichzelf.

Op het schelpenpad ging het wel redelijk. Ze wilde zelf een stuk asfalt fietspad inlopen, we hebben denk ik een meter of 50 gelopen en toen wilde ze terug. Ze liep wat gevoelig maar niet echt slecht. Grappig dat ze er zelf inliep, terwijl ze dat anders nooit doet.

Het is vervelend om te zien dat ze zo gevoelig loopt bij de stal, het zijn gelukkig maar kleine stukjes. Ik hoop dat haar voeten snel wennen/herstellen.

Ik vind haar qua stemming gelijkmatiger en meer ontspannen. Mogelijk zijn bepaalde dingen opgeknapt in haar voeten, terwijl andere dingen gevoelig zijn.

De voorvoeten waren mooi warm tijdens het lopen. De grond is weer zachter geworden met de regen van vannacht. Ik denk dat dit voor haar prettig is, de grond in haar hoeven steunt de hoef en er is weinig impact met de grond.

Het ingrijpendste werk van mijn kant is nu gedaan, vanaf nu zijn het meer puntjes op de i en het bijwerken en bijhouden van de hoeven. Nu is het de beurt aan de hoeven om in de goede vorm en stand terug te komen en materiaal aan te maken.

Ik heb voor mezelf een periode van 6 maanden afgesproken als periode voor herstel van de stralen. Als mijn merrie dan nog erg gevoelig loopt op hard, dan wil ik kijken of ik voor de voorvoeten hoefschoenen kan kopen.