zaterdag 14 februari 2015

Wandelen en achterhoeven

Gisteren en vandaag was het heerlijk lenteweer. Mijn merrie was vrolijk en beweeglijk en we hebben beide dagen een mooie wandeling gemaakt, vandaag zelfs een hele lange.

Het valt me op dat ze beter op het harde loopt als haar hoef van binnen is gevuld met zand/modder. Ik denk dat dit haar een zekere steun geeft. Gene Ovnicek raadt overigens aan om het 'vuil' dat in de straalgroeven zit niet steeds weg te halen, omdat hij van mening is dat dit daar hoort en dat dit de hoef ook beschermt en steunt. Ik neem aan dat hij het dan heeft over 'schone modder' en niet over mest en urine.

Linksachter vandaag
We lopen niet veel over verharde weg, maar wel over schelpenpaadjes en aangelopen zandpaden. Ik denk dat de hoefwerking nog wel redelijk is op deze ondergronden, zonder dat de inslag te groot is op de hoef.

De stralen van de achterhoeven staan nu goed op de grond. Ik heb het idee dat ze ook minder gevoelig zijn. Ik las dat stralen onder andere de functie hebben om een signaal te geven om meer of minder hoefwand aan te groeien. Als de straal op de grond komt stuurt hij het signaal om meer hoefwand te maken, als de straal in de lucht hangt geeft hij het signaal om langzaam te groeien.

Rechtsachter vandaag
Ik ben druk bezig met middelen vergelijken die goed zouden moeten helpen bij rotstraal. Zelfs als dit niet aan de orde is, wil ik graag iets vinden om het randje mok mee te behandelen wat nog steeds in de kootholte rechtsachter zit. Binnenkort daarover meer.

Ondanks het ongemak soms heb ik toch de indruk dat mijn merrie zich steeds comfortabeler gaat bewegen. Soms zie ik haar nog wat zoeken, maar vooral als ze door iets anders wordt afgeleid, merk ik dat ze onbewust heel fier en soepel loopt.