donderdag 12 februari 2015

Rechtsachter bijvijlen en rechtsvoor verder afronden

Vanmiddag heb ik de steunsels en kwartieren van rechtsachter bijgewerkt en de wanden voor en aan de buitenkant afgerond. Ik heb ook nog rechtsvoor iets meer afgerond, zodat de hoef er nu weer wat normaler uitziet. Ze liep daarna wel wat gevoeliger op rechtsvoor op harde grond, op zachte grond liep ze goed. Dat gevoelig lopen zal wel blijven tot de hoefwand weer goed vastzit aan het hoefbeen, waardoor de zool ook holler wordt.

Ik heb trouwens voor het eerst de radius rasp nu wat meer gebruikt voor de afrondingen. Dat gaat als een trein, je moet echt op tijd zien te stoppen. Maar hij werkt erg prettig en licht. Nu ik niet meer extreem op hoef te letten bij elk plekje is het fijn om hem te gebruiken. Voor de steunsels gebruik ik nu het kleine hoefmesje, dat heel geschikt is voor dat doel. De kwartierboogjes doe ik nog altijd het liefste met de bolle eeltrasp van de drogist.

Zo langzamerhand wordt het wel tijd om de hakken voor te gaan verlagen, volgens mij loopt ze daar niet lekker op. Ik wacht nog een week om de straal de kans te geven nog iets meer materiaal te bouwen. Over de zool zit ik minder in. Als de hielen lager zijn is er wel meer hoefwerking en een betere doorbloeding. De straal profiteert daar ook weer van.

Een mooie wandeling gemaakt door het bos en langs het weiland. Bij terugkomst was mijn merrie wat fris en zette ze haar hals erop, een mooi en indrukwekkend gezicht.