dinsdag 3 februari 2015

De onderkant van de voorvoeten na 2 weken zonder ijzers

Gisteren heb ik met veel moeite foto's kunnen maken van de voorvoeten. Mijn merrie wilde niet lang stilstaan en de hoeven waren nat en modderig. Elke keer als ze haar hoeven weer neerzette waren ze ook meteen weer vies. Het lukte maar net om een paar foto's te maken waarop de hoeven schoon zijn en waar niet op bewogen wordt. Maar het is gelukt!

Rechtsvoor op 17 januari 2015
Rechtsvoor op 2 februari 2015















Wat me opviel is dat de zool zo mooi schoon en glad is geworden in twee weken. Het lijkt of hij zelf de overtollige zool heeft afgestoten/gesleten. Je kan zelfs gaatjes zien, het lijken wel poriën, van de tubules van de zoolhoorn. Ik ben blij dat ik zelf niet aan de zool ben gaan zitten, blijkbaar kan die zich goed ontdoen van overtollig materiaal, door de wrijving met de grond, ook al is deze dan zacht.

Je ziet ook dat overal waar de hoef zwart was net na het verwijderen van de hoefijzers, ook bijvoorbeeld de wanden van de steunsels, dat het daar nu schoon en mooi wit is. Alles is als het ware bijgeschuurd.

De stralen zien er iets beter uit, al mogen ze nog veel meer aangroeien.

Linksvoor op 17 januari 2015
Linksvoor op 2 februari, na steunsels vijlen


















Linksvoor,
vóór steunsels vijlen
Ik kan nu ook beter zien waar de steunsels zijn overgroeid, omdat de overgroeide zool nu weg is gesleten.

Linksvoor heb ik de steunsels gisteren meteen nog iets bijgewerkt, ik wil vandaag rechtsvoor nog wat bijwerken, aan de rechterkant. Ik kijk of de hoefwand daar ook iets korter kan, vooral de binnenkant is erg massief.

De tenen zijn duidelijk lang en de hoefcapsule ook. Toch vind ik de hoefwand er beter uitzien aan de onderkant, en je ziet ook dat de hakken verder naar achteren staan. Zodra er wat aan de voorkant af kan, wil ik ook graag de hielen weer iets verlagen/naar achteren brengen.

Bewegen doet mijn merrie nu zeer goed op zachte grond, op hard is ze gevoelig. Ik zie het maar als tijdelijke pijn en vraag niet teveel van haar op het harde. Toch denk ik dat het goed is om af en toe wat harde grond mee te nemen in een wandeling, omdat de hoef/zool er ook harder van wordt. Ik dwing haar natuurlijk niet als het echt niet gaat en vraag geen snelheid van haar.