zondag 8 februari 2015

Vorm van de hielen

Ik kwam op deze website een artikel tegen over de vorm van de hielen. James Welz bekapt de hielen in een iets andere vorm dan de meeste collega's. De vorm is geïnspireerd op de hielen van wilde mustangs. De hielen zien er dan zo uit:

De hiel is wel plat, dat wil zeggen; niet hoog boven de grond, maar er is een hoefwandlengte die de zool bij de hielen bedekt.

De hoeven landen dus op dit 'landplatform', in plaats van op een rechtopstaande hoek tussen de hoefwand en de steunsel.

De hielen worden net als de rest van de hoef bij James Welz afgerond met een mustangrol, in tegenstelling tot bij andere bekappers die de rol meestal vóór het midden (breedste deel) van de hoef maken.

Uiteraard zijn hier ook weer tegenstanders van, maar het schijnt voor hem te werken.

Eén van de redenen dat het me wel interesseert is dat er meer natuurlijke paarden zijn met zulke hakken en omdat mijn merrie haar hakken zich ook met hoefwandhoorn bedekken nadat ik het 'open' heb gevijld. Als dit een natuurlijke manier is om de hielen comfortabeler te houden, moet ik er misschien niet teveel tegenin vijlen...

Bron: www.tribeequus.com/dartmoor.html
Dit is een foto van een hoef van een wilde Dartmoor pony:

Je kan zeggen dat hij overgroeide hielen heeft. Het kan ook dat de hielen nu één keer zo groeien in de natuur van deze pony en dat hij zich er goed mee redt.

Klimaat speelt ook een rol denk ik. In nattere klimaten is een beetje hoefwand meer of minder een kleiner probleem dan in een droog klimaat met een harde grond.

Tegenstanders van deze vorm van de hakken stellen dat er abcessen kunnen ontstaan in de zool die wordt bedekt met de hak, omdat deze in de knel komt.

Misschien verschilt het ook per paard, welke vorm de voet van nature heeft.