dinsdag 3 februari 2015

Rechtsvoor overgroeide steunsel weghalen

Rechtsvoor 2 februari 2015, steunsel lijkt langs de stippellijn te lopen
Op de foto's van gisteren kon ik opeens heel goed zien dat het steunsel aan één kant van de hoef rechtsvoor vrij ver over de zool is gegroeid, tenminste zo lijkt het. Vergelijk met de foto eronder van 2 weken geleden. De zool is nu veel gladder geworden, waardoor andere onregelmatigheden goed zichtbaar zijn.

Vanmiddag heb ik de rommelige stukjes weggehaald langs de gele stippellijn op de foto. Het hele stukje heb ik verder 'schoon' gemaakt en de hiel nog iets lager gevijld, want die stak iets boven de andere uit. Wel het boogje er direct achter weer erin gevijld.

Rechtsvoor 17 januari 2015, hiel groeit de zool in
Het werd meteen toen ik ermee bezig was heel warm op die plek en het was ook wat gevoelig, gezien dat mijn merrie haar voet terugtrok. Ik ben toch even doorgegaan en nadat ik klaar was, was het volgens mij een grote opluchting.

Ze liep er beter op, deed een leuk sprintje mee met de paarden van de buren die aan het rennen en springen waren in de wei, met haar staart in de lucht en een mooie verende tred.

Toen ik haar daarna wat eten gaf stond ze zowaar op rúst op haar achterbenen en haar voorbenen stonden NAAST ELKAAR, recht onder haar lijf! Haar rechter voorvoet stond niet naar achteren zoals altijd en de linker voorvoet naar voren, terwijl de achterbenen vlak achter de rechtervoet staan.

Het zijn deze dingen die mij het gevoel geven dat we op de goede weg zitten. Als er zulke veranderingen, meteen ná het vijlen gebeuren, dan moet het daar haast wel mee samenhangen.

Blijkbaar zat dat kleine stukje bij de hiel haar erg dwars, iets anders heb ik niet gedaan....

Ik moet elke keer weer denken aan dat steentje in je schoen dat ook zo irritant kan zijn, je kan je bijna niet voorstellen dat een paard kennelijk toch zo gevoelig is in zijn voeten, dat die hele kleine dingetjes zo'n verschil uitmaken!

We hebben verder genoten van het heerlijke zonnige winterweer. Ik heb de spieren in haar rug, hals, achterhand en schouders gemasseerd. Die moeten ook heel wat te verduren hebben met al die veranderingen. Ook al gaat het de goede richting op, ik zou me kunnen voorstellen dat haar lichaam zich ook erg moet aanpassen aan de veranderde stand en beweging.

Spier in het nauw bovenin
Haar achterbenen staan veel verder naar achteren. De spieren in haar achterbenen zaten bovenin altijd tegen haar buik aan. Nu zit daar een hele ruimte tussen. De spier zag er voorheen altijd heel bol en gespannen uit, nu lijkt hij heel lang en iel. Ik zie op meer plaatsen in haar lichaam wel dingen veranderen, al kan ik niet altijd precies zeggen wat er anders is. Het is een heel proces voor haar, waar haar hele lichaam bij betrokken is.

Ik heb niks tegen paardrijden, maar ik denk dat het in ons geval prettig is dat we dat makkelijk kunnen overslaan. Ik weet niet of het persé verkeerd is om nu te gaan rijden, maar ik denk dat haar lichaam wel genoeg heeft aan het moeten opvangen van alle veranderingen.

Soms zie ik ook dat ze daar moe van is en soms ook wel een beetje zat. Dan vraag ik weer een voet van haar en heeft ze er gewoon geen zin in :). Ik kan het me heel goed voorstellen en sommige dagen laat ik bewust mijn spullen in de schuur en ga iets anders doen met haar. Even pauze :).