woensdag 25 februari 2015

Waarom zo?

Ik heb het gevoel dat we nu de meest ingrijpende veranderingen aan de hoef wel hebben gedaan. Vanaf nu zal het bijhouden en afronden zijn, hier en daar nog wat bijwerken en verder vooral de hoeven de gelegenheid geven om zichzelf in balans te brengen.

Waarom heb ik de veranderingen allemaal zelf gedaan?

Ik was mij al bewust van het diepe conflict wat er bestaat tussen traditionele hoefsmeden en natuurlijke bekappers. Onder andere door de felle reactie van mijn eigen (traditionele) smid op mijn vragen over het feit of de hoeven van mijn merrie niet een minder plattere vorm konden krijgen door middel van bekappen. Dit was overigens helemaal geen vraag met natuurlijk bekappen als achterliggende gedachte. Het was een neutrale vraag. Ik heb verschillende keren geprobeerd om de dialoog te openen, omdat ik maar steeds het gevoel had dat mijn merrie onnodig gevoelig liep, ik had het gevoel dat er best ruimte was voor verbetering. Gedeeltelijk kwam mijn hoefsmid me hierin tegemoet, maar dan wel met oplossingen 'van buiten', dat wil zeggen, met ijzers en zooltjes.

Ik ben niet eerder geïnteresseerd geraakt in 'natuurlijk bekappen' (één titel suggereert onterecht dat alle natuurlijke bekappers het eens zijn en hetzelfde bekappen, wat ver van de waarheid is) omdat ik regelmatig allerlei horror-verhalen tegenkwam op fora over te ingrijpende bekappingen en daarbij komende kreupelheden (of erger) voor het paard. Daarnaast sprak het me niet aan om een extreme vorm van bekappen na te leven.

Ik stond als eigenaar van een paard met pijnlijke voeten dus voor een lastige keuze.

Op facebook (of all places) kwam echter een filmpje voorbij over ondergeschoven hielen en lange tenen. Ik herkende dit meteen als 'klachten' die mijn merrie ook heeft. Dit was het begin van heel veel lezen en video's bekijken, omdat ik wilde begrijpen wat dan een gezonde hoef was en wat er nog mogelijk was voor mijn merrie om zo gezond mogelijke hoeven te krijgen.

Ik heb aan verschillende personen (traditioneel zowel als 'natuurlijk') adviezen gevraagd. Ik heb ook vaak overwogen om een natuurlijk bekapper te vragen om mijn merrie haar hoeven te bekijken, maar zover is het niet gekomen. Ik kon tot nu toe uit de voeten met wat ik las en bekeek op internet en de adviezen van degenen die ik heb gevraagd. Het feitelijke werk aan de hoeven is niet zo heel ingewikkeld, het ingewikkelde is om te weten wat je precies aan het doen bent.

Iemand uitnodigen had/heeft daarnaast twee nadelen. Mijn merrie staat op een pensionstal waar twee vaste hoefsmeden rondlopen. Een natuurlijke bekapper zou niet zomaar geaccepteerd worden. Ik vind dat niet van doorslaggevend belang, maar het telt wel mee. Een tweede nadeel, wat zwaarder weegt voor mij, is dat er bijna geen twee natuurlijke bekappers zijn te vinden die het met elkaar eens zijn... Met andere woorden, wie zegt mij dat deze bekapper niet toch ingrepen doet die voor mij en mijn merrie niet werken? Of zelfs slecht uitpakken? Met andere woorden, hoe weet ik dat het 'goed' is wat iemand aan de hoeven doet.

Ik zeg niet dat ik zelf ook dezelfde 'fouten' niet zou kunnen maken, maar ik zou haast zeggen: dan maak ik ze liever zelf. Ik werk nu heel klein en langzaam, ik kan elke dag checken hoe het gaat. Ik kan niet elke dag een bekapper laten komen om op de millimeter te werken of zijn werk de volgende dag te laten checken.

Als ik met vragen zit waar ik niet uitkom, of onverhoopt toch een probleem tegenkom wat meer vergt dan alleen wat vijlwerk of wat bijsnijden van boogjes of steunsels, dan kan ik altijd nog een bekapper laten komen. Dan nog zou ik zorgen dat die persoon niet ongezien (omdat ik mijn merrie vast moet houden) van alles aan de hoeven gaat doen.

Omdat er geen duidelijke standaarden zijn als het gaat om hoeven (iedereen beweert iets anders, extreem gesteld), vind ik dat je als eigenaar van een paard zelf goed zou moeten weten hoe de hoef in elkaar zit en wat de mogelijkheden zijn van verzorging. Ik denk dat je beter niet van één bekapper, smid of veearts uit kunt gaan, omdat één persoon toch een beperkte visie heeft op zijn vak. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar het kan zijn dat je als je goed geïnformeerd bent over de hoef, zelf een ander standpunt hebt.

Vergelijk het met ouders die een school zoeken voor hun kind. Alle scholen beweren de beste te zijn, omdat ze achter hun eigen visie staan. Als ouder de taak om uit te zoeken wat bij het kind past en bij jou als ouder. Lastig, maar je laat het niet aan een wildvreemde over om de beslissing te maken! En misschien kies je er wel voor je kind thuis zelf les te geven...

Er is gelukkig genoeg te vinden aan verschillende soorten methodes op internet. Als dit niet bestond, had ik het ook heel lastig gevonden om keuzes te maken uit de verschillende mogelijkheden. Tot nu toe vind ik echter dat we het er heel redelijk vanaf brengen, te oordelen naar wat mijn merrie en haar voeten me vertellen :).