donderdag 5 februari 2015

Steunsels, weghalen, laten zitten, trimmen?

Tot nu toe heb ik alleen de stukken bij de steunsels weggehaald die er duidelijk niet thuishoorden, gaten, bobbels, onregelmatigheden. Ik heb ze niet bewust korter gemaakt. Ik heb voor mezelf nog niet helemaal helder hoe hoog ze moeten zijn voor mijn merrie. Misschien dat zich dat door de tijd ook wel vanzelf wijst. Ik vermoed dat de steunsels nu niet alle vier de ideale vorm hebben bij de voorvoeten. De wanden zijn wat gebobbeld, ze liggen denk ik te ver over de zool heen. Ze lopen ook ver door naar de top van de straal.

Linksvoor, 2 februari 2015
Linksvoor, 2 februari 2015, na weghalen 
van deel van overtollig steunselmateriaal



















De reden dat ik ze tot nu toe niet veel korter heb gemaakt is dezelfde waarom ik de hielen nog wat langer heb gelaten; om steun te geven aan de delen van de hoef die nog niet voldoende ontwikkeld zijn (straal, zool, sommige stukjes hoefwand), zodat de hoef zolang wel zijn werk kan blijven doen en niet teveel ongemak geeft.

Er wordt verschillend gedacht over steunsels door professionele bekappers. Pete Ramey haalde ze vroeger weg, maar laat ze nu meestal staan en denkt dat ze zelfs een belangrijke dragende functie hebben (zie: http://www.hoofrehab.com/TheBars.htm). Anderen hebben ervaren dat te lange of vervormde steunsels een groot probleem kunnen zijn voor de hoeven (bijvoorbeeld Heleen Davies, zie: http://paardenhoeven.info/steunsels).

Voor nu houd ik maar aan dat de steunsels in ieder geval onder het niveau van de hoefwand moeten blijven en vanaf de hiel tot halverwege de straal moeten lopen. Ik haal de overtollige bobbels weg, en ik zal eerst kijken hoe de voet zich ontwikkelt.