donderdag 5 februari 2015

Teen rechtsvoor, steunsels en straal rechtsachter

Er lag nog steeds een mooie laag sneeuw vandaag. Ik wilde graag het voorste stukje van de rechter voorhoef iets terugbrengen. Daarnaast heb ik ook nog wat meer materiaal weggehaald bij de steunsels. Het mesje is daar heel geschikt voor.

Ik zag dat de straal die ik heb behandeld tegen rotstraal, rechtsachter nog diepe gleuven heeft. Rechtsvoor is dat ook enigszins het geval, maar niet zo erg als rechtsachter. Bovendien is rechtsachter ook gevoelig op die plek.

Ik denk erover om een hoefzak of iets dergelijks te kopen om de voet even goed te kunnen weken in een ontsmettende vloeistof. Ik kom met de spuit, hoe dun hij ook is, niet helemaal onder in de gleuf denk ik. Als de straal even kan weken, terwijl ze er ook wat op rondloopt denk ik dat het beter ontsmet raakt. Ik kan dan rechtsvoor ook even weken.

Op dit moment is het in de wei ook te nat om echt zinvol bezig te zijn met een zalf. De modder drukt alles wat in de hoef zit er weer uit. Dat heeft ook voordelen, maar in het geval van zalf in de straal is het een nadeel. Daarnaast is het niet erg makkelijk om de zalf in de gleuf te krijgen omdat mijn merrie haar voet steeds terugtrekt. Logisch als het pijnlijk is, maar daarom lastig om op die manier te behandelen.