dinsdag 17 februari 2015

Stralen behandelen

Ik heb gisteren in één behandelbeurt een halve tube clotrimazol gebruikt... Vandaar dat ik wil kijken of een iets goedkoper alternatief ook goed werkt.

Groene Illite-klei
Ik heb vandaag een combinatie geprobeerd van groene klei poeder (waar 50% diatomeeënaarde in zit) en oreganopoeder. Zolang er gleuven zijn meng ik de poeders met een beetje water en breng het aan met een Monject-spuitje, zodra de gleuven dicht zijn (of toch weggeknipt moeten worden) kan ik het als poeder opbrengen.

Als ik haar behandel terwijl ze staat te eten trekt mijn merrie haar voeten niet weg en laat me nu rustig mijn gang gaan. Dat is al één zorg minder omdat ze eerst niet wilde dat ik met een spuit te ver in haar straal ging. Ofwel ze heeft er minder pijn aan nu, ofwel ze is intussen het gepruts aan haar voeten meer gewend. Ze stribbelt nu nauwelijks meer tegen. Wat een verschil met wanneer de hoefsmid met haar hoeven bezig was!

Oregano van Dalamaya
Nu het niet meer zo nat is, is het behandelen wel een leuk klusje. De 'zalf' werkt in terwijl ik er ben en daarna hoop ik dat het goed genoeg blijft zitten om door te blijven werken.

Aangezien ik er vrijwel elke dag ben, is het goed op te brengen om het behandelen vol te houden. Ik ga uit van minimaal een week of 3 a 4 dagelijks en daarna iets minder frequent. Mogelijk kan ik het het beste ook preventief blijven insmeren. Kwaad kan het in ieder geval niet volgens mij.

De groene klei (Illite-klei) is van het merk Argiletz en kost ongeveer 7 euro per 300 gram (in de winkel, op internet is het goedkoper). Het is verkrijgbaar bij de ruimer gesorteerde drogist en bij natuur- en gezondheidswinkels.

Oregano kun je in grotere hoeveelheden het voordeligste kopen in Turkse winkels of Toko's. Ik maal het vervolgens in een elektrische koffiemolen tot poeder.