woensdag 11 februari 2015

Linksachter bijgewerkt

Gisteren heb ik terwijl mijn merrie haar hap stond te eten haar linker achterhoef bijgewerkt. De hoef stond aan de binnenwand nog iets langer dan de buitenwand en hij kon iets afgerond worden aan de voorkant. De steunsels heb ik ook iets bijgewerkt. Verder heb ik de kwartieren gelijk gemaakt met de zool. Ze liet gelukkig alles toe en trok haar voet niet weg. Het lijkt of de straal iets minder gevoelig is.

Linksachter, 7 februari 2015
De straal ziet er een beetje raar uit. Intussen denk ik niet dat het rotstraal is, maar dat er losse stukken lijken te ontstaan omdat de hoefballen weer plat en gelijk aan elkaar worden en er daardoor een stuk straal als het ware overbodig wordt. Dit stuk was daarvóór opgerekt omdat één hoefbal helemaal schuin stond. De straal moet zich denk ik aanpassen aan de stand van de hoefballen.

Op de tweede foto zie je hoeveel schever de hoef eerst was, vergelijk de rechter met de linker hoefbal. Ook de achterkant van de straal is daardoor scheef. De hoefballen liggen niet tegen elkaar, maar worden van elkaar af getrokken.

Er zit een stukje weefsel tussen de hoefballen in. Dit stukje is hetzelfde als het losse weefsel tussen de hoefballen op de eerste foto. Hier liggen de hoefballen meer tegen elkaar aan en de uiteinden straal is aan beide kanten ongeveer even hoog.

Linksachter, 24 december 2014
Ik heb een hoefzak gekocht om de voeten te kunnen weken. Ik heb hem rechtsvoor geprobeerd, maar mijn merrie vond het erg eng. In plaats daarvan zal ik proberen de voeten te wassen met een desinfecterende shampoo, zodat het toch wat schoon wordt zo nu en dan.

Als het inderdaad geen rotstraal is, dan zou de straal op den duur weer gewoon dicht moeten groeien. Ik kijk het even aan en mocht het dan toch nog niet goed dicht gaan, dan zal ik het gaan behandelen.

We hebben een mooie wandeling gemaakt. De bewegingen van mijn merrie zijn goed en ze stapt goed door. Haar achterbenen zet ze nog steeds niet meer zo ver naar voren onder haar buik. Het ziet er wat meer ontspannen uit. De spieren in haar rug en heupen vind ik ook voller en meer ontspannen dan eerst.

Zij en haar weidegenootjes zijn verplaatst naar een groter stuk weide, waar ook wat meer droge grond is. Ze stond wel veel met haar voeten in de modder. Op zich kan ze daar tegen, maar ik vind het wel fijn dat haar voeten even goed droog kunnen worden, afgezien van de tijd dat ik haar uit de wei haal.