woensdag 4 februari 2015

Hoge hakken

Linksvoor, verschil tussen 7 weken geleden en nu


























Even een plaatje ter vergelijking tussen half december en nu.

Ik ben niet meteen begonnen met de hakken van mijn merrie heel laag te zetten. Mijn reden daarvoor was omdat ik het gevoel had dat ze aan de achterkant van de voorhoeven verder weinig had om op te staan. Nu ik het verschil op deze foto's zie ben ik erg blij dat ik dit zo heb gedaan. De hakken kunnen altijd nog lager. De juiste timing daarvoor is wel belangrijk, zodra de straal en de hoefballen weer wat gewicht kunnen gaan dragen. Ik geef ze nog even tijd om verdte revalideren...

Linksvoor buitenkant, 2 februari 2015 
Rechtsvoor binnenkant, 2 februari 2015













Linksvoor heeft minder lange tenen en hoge hakken dan rechtsvoor. Het hoefbeen staat ook iets meer gekanteld in de hoef bij rechtsvoor.

De foto's naast elkaar zetten geeft een iets vertekend beeld omdat rechtsvoor nu iets kleiner is afgebeeld dan linksvoor. Rechtsvoor is in werkelijkheid echter hoger en langer dan linksvoor. Zo te zien geen overbodige luxe om de hoefwand nog iets langer te laten groeien rechtsvoor (niet naar voren, maar naar onderen zeg maar).

Er hoeft niet eens niet overdreven veel materiaal meer van de hoeven af. Er moet nog iets van de hakken af en iets van de wand bij de tenen en verder de tenen goed rond vijlen, van de grond af. Het afrolpunt kan nog iets teruggebracht worden. Er vormt zich nu al natuurlijk teencallus in de zool aan de voorkant. Ik kan de zool nu goed zien en daardoor ook meer op dit deel van de voet vertrouwen als maatstaf voor de lengte van de hoefwand.

Ik heb hier de röntgenfoto's gebruikt van 11 december 2014, in de positie zoals de botten toen in de voorvoeten zaten. Ik weet natuurlijk niet zeker of de hoefbenen nog precies op dezelfde positie zitten, aangezien de hoeven nu minder naar beneden doorgezakt zijn. Mogelijk zit het hoefbeen nu iets hoger in de hoefcapsules.

Het is wel zo dat de hoefwand bij beide hoeven aan de voor-bovenkant ronder en voller is. Door de druk op de straal en zool zou het best kunnen dat het hoefbeen in een hogere positie is komen te zitten. In dat geval is de foto een richtlijn aan de voorzichtige kant, en is er meer ruimte aan de onderkant.

Rechtsvoor, met ijzer
Linksvoor











Geen overbodige luxe om rontgenfoto's te laten maken, anders was ik denk ik rigoreuzer te werk gegaan. Nu ik zie waar het hoefbeen zit, ben ik voorzichtiger. Het laten maken van de twee foto's, één per voet, kostte in totaal 100 euro. Ik vind dat relatief een klein bedrag voor wat je er voor terugkrijgt; een stukje zekerheid en informatie over de hoeven, zonder welke het voor mij in ieder geval heel lastig zou zijn om een inschatting te maken over wat ik waar moet doen (en vooral niet moet doen!) aan de hoeven.