zondag 15 februari 2015

Stralen

Vandaag werd me toch wel echt duidelijk dat mijn merrie een probleem heeft met de stralen. Ik zie dat het materiaal van de straal heel goed groeit en tegelijkertijd zie ik er grote gleuven en losse stukken in ontstaan. Vandaag heb ik ze alle vier grondig schoongeborsteld en toen kwam me toch wel een erg vieze geur tegemoet... Binnen in de gleuven was de straal spierwit en erg zacht.

Ik denk dat de smalle stralen ontstaan doordat dit normaal gesproken het moment is dat ze bekapt wordt en dan zou mijn hoefsmid de losse stukken eraf snijden en wordt het probleem iets minder groot, dat wil zeggen, dan kunnen bacteriën en schimmels zich minder goed nestelen. Blijft wel staan dat ze bijna geen stralen overhoudt door het wegsnijden van de losse flappen. Het onderliggende probleem wordt er denk ik niet voldoende mee opgelost.

Ik las dat de micro-organismen die verantwoordelijk zijn voor mok en voor rotstraal dezelfde zijn. Dat past dan ook weer in het beeld van mijn merrie, die door de jaren heen in elke koot wel eens wat mok heeft gehad. Als het probleem afkomstig is uit de stralen, dan zal de mok om die reden wel steeds zijn teruggekomen.

Ik kwam nu hier ook eindelijk een foto tegen van een paard met rotstraal, waarvan de straal op die van mijn merrie lijkt. Blijkbaar zijn er meer vormen van rotstraal, ofwel het doet zich op verschillende hoeven verschillend voor.

Ik had nog een mengsel van clotrimazol met betadinezalf in een spuitje bij me, ik heb daar alle stralen eerst mee gedaan, ook de zijdelingse straalgroeven. Wonderwel liet ze me in alle gleuven en gaten wat spuiten, zelfs rechtsachter...

Thuis heb ik clotrimazol-crème gemengd met oregano-poeder en in een spuit gedaan. Ik behandel de diepe kloven dan eerst maar met crème, omdat ik die diep in de straal kan spuiten. Ik had daarnaast ook nog clotrimazol-poeder in huis, waar ik ook oregano-poeder door heb gemengd. Ik kan dan de oppervlakken aan de buitenkant (ook de koot met mok) daarmee bestuiven. Als de gleuven minder diep zijn kan ik alleen het poeder gebruiken.