vrijdag 20 februari 2015

Hakken verlaagd, tenen afgerond

Nou, de hakken van de voorvoeten van mijn merrie staan nu bijna gelijk met de stralen. Ze staat stabieler, landt mooi plomp op haar hielen, maar loopt tegelijk nog wat onwenning. Ze trilt ook wat in haar pezen, die moeten denk ik aan de achterkant weer wat oprekken...

Haar tenen heb ik weer afgerond en ik heb bij de voorkant tegen de hoefwand de zool iets afgeraspt, omdat die bijna boven de hoefwand uitstak. Kennelijk maakt ze veel zool materiaal aan. Het afrolpunt is daardoor ook terug naar achteren gegaan.

Ze beginnen er zowaar als echte hoeven uit te zien!

We hebben een middellange wandeling gemaakt. Ze liep ongeveer als anders, gevoelig op hard, goed op zacht.

Daarna heb ik al haar stralen behandeld met het groene klei / oregano mengsel. Het was nat vandaag, het was een heel karwei om de hoeven schoon en droog te maken en de 'zalf' overal tussen te krijgen. Ik heb haar daarna een half uurtje min of meer droog laten staan en daarna in de helaas natte wei gezet. Het is even niet anders. Ik reken maar op een dag langer behandelen, elke dag dat het zulk nat weer is. Niet behandelen vind ik ook geen optie, het zal altijd wel iets helpen.

Ik ben benieuwd hoe het morgen met haar gaat. Ik reken op een paar dagen of weken overgangstijd en tijd om de stralen te laten groeien. De doorbloeding zal ook sterker worden en misschien ook de groei van straal en hoefwand.

Zodra het droog weer is zal ik weer foto's maken.

De volgende stap zou wat mij betreft zijn, als de hoefwand weer wat is bijgegroeid, om de wand in de kwartieren met de zool mee wat korter te zetten. De hoefwand is op die plek nog aan de lange kant, er staat spanning op de kroonrand op die plekken. Met kortere kwartieren is de hoefwerking ook beter.