zaterdag 28 februari 2015

1600 meter over hard (!) en de binnenhiel rechtsvoor II

Voordat we iets anders gingen doen, wilde ik vandaag eerst met mijn merrie gaan wandelen. Toen we het terrein af waren gingen de buren met 3 tractoren sterk bezig een boom om te halen. Terug langs die weg was dus geen optie. Ik besloot het fietspad weer te proberen met haar. Dit ging heel aardig, een beetje gevoelig, maar zeker niet slecht.

Omdat het zo goed ging hebben we daarna de weg door het dorp (vooral over ruwe klinkers) terug gelopen, tussen de huizen door. Hier en daar wat gras gegeten en even uitgepuft op het zachte. We hebben het hele rondje goed gelopen, alleen bij het laatste stuk merkte ik dat ze moe werd. En gevoeliger ging lopen. Het laatste stuk (over de inrit van grind en asfalt) heeft ze door de berm gelopen, wat prima ging.

Ik heb het op google maps even nagerekend, het harde stuk was bij elkaar 1600 meter! Best goed! Haar uitbundig beloond en een lekkere hap gegeven. Daarna nog even aangeschoven bij het hooi van haar buren. Tijdens het eten haar stralen gedaan.

Ik heb nog even naar de binnenhiel rechtsvoor gekeken, maar ik durfde er niet verder in te gaan.

Thuis had ik de behoefte om een overzicht te maken van foto's van de voet, ook omdat ik wilde weten of die hiel heel dicht onder het achterste uiteinde van het hoefbeen zit. Omdat de hiel toch nog wat vooruit geschoven is, wil ik niet het risico lopen per ongeluk in het corium van het hoefbeen te snijden.

Even een anatomisch plaatje (klik om te vergroten):














Dan de foto's van de afgelopen tijd van rechtsvoor op een rij, van oud naar nieuw (als je inzoomt op het beeldscherm kun je de foto's groter bekijken):

Het gaat om de hiel die je kunt ziet op de foto's onder het kopje 'Binnenkant'.

Het is met beide hielen op de bovenste foto's niet best, maar de hiel waar het om gaat komt er wel het minst goed vanaf.
LV op 12 december 2014

Je kan de hiel zelf ook niet meer zien. Helaas heb ik niet onder deze voet gekeken destijds, maar het moet er op zijn minst ongeveer zo hebben uitgezien als onder de linker:


Ik heb het hoefbeen uit de röntgenfoto geknipt en deze daarna onder een zo goed mogelijke hoek in een latere foto geplakt, zodat ik ongeveer een beeld had waar het hoefbeen moest zitten.

Ik heb na het nemen van de laatste (onderste) foto's de hakken nog iets lager gezet. De achterkant van het hoefbeen moet dus inderdaad op de plek zitten waar de steunsel over de zool is gegroeid en waar daarna de hiel is ingedrukt.

Ofwel dat roze wat ik zag is een oude kneuzing, of het is toch het hoefbeen zelf. Ik zal de zool goed vrijhouden, zodat hij niet weer overgroeid raakt op die plek en mocht er dan nog iets uit moeten komen, dan groeit dat er hopelijk vanzelf uit.

Ik schrik nu wel een beetje van de oudste foto's. Ik was toen gewend aan dat beeld en nu aan hoe het nu is. Ik zie nu pas hoe zeer dat niet de vorm van haar/een hoef is. Het is aan de andere kant geweldig dat de voet zich zo herstelt en dat de hiel zo snel weer rechter op is gaan staan.